Drumul Național 29D Botoșani – Ștefănești, care a fost supus unor ample lucrări de modernizare cu fonduri europene, va fi recepționat săptămâna viitoare. Informația privind data oficială de recepționare, 2 noiembrie a.c., a fost făcută publică astăzi de adjunctul șefului Secției de Drumuri Naționale Botoșani, Liviu Mihalache, în cadrul ședinței Colegiului Prefectural.
Modernizarea acestui drum a implicat lărgirea șoselei la 9 metri prin includerea a două benzi cu o lățime de 3,5 metri și două acostamente de 1 metru. Proiectul a inclus lucrări remarcabile, cum ar fi construcția a trei viaducte, lucrări de arhitectură rutieră fără precedent în această regiune. De asemenea, au fost executate șanțuri și rigole betonate, rigole carosabile pe o lungime de aproximativ 62 de kilometri, 29 de podețe (24 noi și 5 reabilitate), precum și reabilitarea a trei poduri vechi și construirea a cinci poduri noi. Investiția a inclus și realizarea unor ziduri de sprijin pe o lungime totală de 100 de metri liniari, o trecere la nivel cu calea ferată, 4 kilometri de drenuri, 1,2 kilometri de trotuare în localități și 8 refugii tehnice. Lucrările au fost executate de asocierea de firme Autotehnorom SRL – OPR Asfalt SRL – Obras Publicas Y Regardios SA – Evalcons Tech SRL.
Cu toate acestea, modernizarea drumului a fost umbrită de o problemă semnificativă – o porțiune crucială de aproximativ 3 kilometri, situată în zona cunoscută sub denumirea de Dealu Mare, nu a fost cuprinsă în proiectul de modernizare. Asta din cauza unei dispute juridice între CNAIR și un alt constructor cu privire la o lucrare anterioară. Deși CNAIR a lansat în decembrie 2022 o licitație pentru realizarea studiului de fezabilitate, modernizarea acestei porțiuni va fi amânată pentru viitor.
Un alt aspect care a complicat modernizarea drumului a fost creșterea semnificativă a prețurilor la materialele de construcție. Această creștere a necesitat actualizarea costurilor proiectului, care au crescut de la 208.444.894,73 lei fără TVA, la momentul semnării contractului, la 257.933.288,51 lei fără TVA, reprezentând o creștere de aproape 25%. Astfel, costul total al modernizării a depășit 50 de milioane de euro.