Încă o comună din județ va beneficia de serviciu propriu de evidență a populației. Este vorba de comuna Vârfu Câmpului, care ar urma să se desprindă din Serviciul Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor al Orașului Bucecea, care asigură și în prezent eliberarea cărților de identitate.
Acest lucru a fost votat joi, pe 29 septembrie a.c., în ședința ordinară a Consiliului Județean. Aleșii județeni au fost de acord în unanimitate cu această propunere, iar ideea ar urma să se materializeze cel târziu la începutul anului viitor. În primă fază, Serviciul Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor Vârfu Câmpului se va ocupa numai de locuitorii comunei, iar serviciul de profil de la Bucecea va continua să deservească populația din orașul Bucecea și comunele Cândești, Leorda, Mihăileni și Vlădeni.
Populaţia comunei s-a dublat
Administrația locală din comuna Vârfu Câmpului a amenajat deja spațiul și mobilierul în care va funcționa viitorul serviciu de evidență a populației și a cerut avizele de la instituțiile abilitate pentru operaționalizarea punctului, inclusiv pentru angajarea de personal de specialitate.
Demersurile au fost fost demarate după ce populația din comună s-a dublat între recensăminte. Astfel, în anul 2011 comuna avea 3.420 de locuitori, iar datele culese în 2022 configurează o populație de peste 7.000 de persoane. Fenomenul ar fi fost alimentat și de cetățenii ucraineni care au solicitat în ultimii ani redobândirea cetățeniei române. Astfel, pentru a putea obține și cartea de identitate românească, ei au trebuit să facă dovada că au domiciliul în România. Cum comuna Vârfu Câmpului se află foarte aproape de Punctul de Trecere a Frontierei de la Siret, ucrainenii care au dobândit cărțile de identitate românești și-au făcut mutația aici. Doar că domiciliul a fost fictiv.
Lege cu privire la numărul persoanelor ce pot fi înregistrate la o adresă
La sfârșitul lunii mai a.c., președintele Klaus Iohannis a promulgat legea pentru modificarea Ordonanței de Urgență 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința şi actele de identitate ale cetățenilor români, care stabilește că la o adresă nu pot fi înregistrate cu cartea de identitate mai mult de zece persoane.
Limita nu se aplică în cazul titularului unui drept locativ asupra imobilului situat la adresă sau membrilor familiei extinse. Prin familie extinsă să înțelege titularul dreptului locativ, soțul, soția acestuia, rudele titularului și cele în linie colaterală până la al patrulea grad inclusiv. Nerespectarea acestei prevederi se sancționează cu amendă de la 75 lei la 150 lei. Legea mai prevede că persoanele care, din diferite motive, locuiesc la alte adrese decât cea din actul de identitate vor fi obligate ca, în termen de 15 zile de la mutare, să solicite la serviciul public comunitar de evidență a persoanelor schimbarea domiciliului sau înscrierea mențiunii privind stabilirea reședinței și să ceară înscrierea în cartea de imobil.
Interesant este că în funcție de populația dintr-o unitate administrativ teritorială se stabilește numărul consilierilor locali, dar și cuantumul alocărilor financiare de la bugetul de stat. Cut cât populația este mai mare, cu atât aceste valori pot crește.
La nivelul județului, pe lângă municipiul Botoșani mai există alte nouă centre de eliberare a documentelor de identitate – la Dorohoi, Darabani, Săveni, Flămânzi, Ștefănești, Bucecea, Trușești, Dângeni și Răchiți.