Vestitul Drum strategic din județ ar putea fi recepționat în totalitate, cu o întârziere de aproape trei luni. Constructorii care au lucrat pe lotul 2 au notificat Consiliul Județean că au finalizat lucrările pe toată lungimea de 51,194 de kilometri.
Lucrarea este inspectată acum pe întreaga sa lungime, iar ultimele documente vor fi atașate la situațiile de lucrări, urmând să fie demarat și procesul de recepție. Primele două loturi ale acestei axe rutiere, Lotul 1 (Mihălășeni – Dobârceni – Dângeni, respectiv Călărași – Răuseni – Șipote) și Lotul 3 (Gorbănești – Blândești – Sulița – Lunca – Todireni) au fost recepționate.
Cea mai mare investiţie în drumuri
Modernizarea celor 106 kilometri, adică a 16% din rețeaua de drumuri județene, reprezintă cea mai mare investiție realizată în județ în acest domeniu. Lucrările ar urma să continue cu o altă investiție și anume Drumul Vămii, astfel încât să se realizeze acea conectivitatea dorită inițial între Vama Rădăuți-Prut și localitățile din sudul județului.
Proiectul Drumului Strategic din Botoșani este primul proiect de infrastructură rutieră finanțat prin Programul Operațional Regional din regiunea Moldovei. Valoarea actualizată a Drumului Strategic este de aproximativ 110 milioane de euro, din care 63 de milioane de euro este finanțarea europeană, iar 47 de milioane de euro sunt asigurate de către Consiliul Județean.
Povestea drumului începe în 2015
Povestea acestui drum a început prin 2015, când cei din conducerea Consiliului Județean au stabilit traseul drumului, elaborându-se și tema de proiectare în vederea elaborării cererii de finanțare europeană. Drumul începea de la Șipote (jud. Iași) și se termina la Rădăuți Prut, doar că traseul a fost redesenat și are acum trei ramificații. Și nu a fost doar atât.
În mai 2016 a intra în vigoare noua Lege a achizițiilor publice și prin urmare a fost necesară revizuirea documentației depuse. În martie 2017 se încheie contractul de servicii pentru studiul de fezabilitate, iar pe 24 noiembrie 2017 se semnează contractul de finanțare.
Licitaţii reluate
Urmează obținerea de avize și autorizații și abia după aproape un an și jumătate, adică pe 2 februarie 2019, este lansată prima licitație cu valoare lucrărilor estimată la 254 milioane lei, care este anulată din cauza lipsei ofertelor.
Pe 27 iunie 2019 se inițiază a doua licitație după actualizarea valorii ca urmare a Ordonanței 114. Sunt recunoscute numai o parte din creșterile de costuri, așa că valoarea licitației care a devenit vizibilă pe SEAP pe 19 iulie 2019 avea o valoare de 272 de milioane de lei. Nici de această dată, la deschiderea din 9 septembrie 2019 nu s-a prezentat nimeni.
O lună mai târziu, axa rutieră strategică a fost scoasă pentru a treia oară la licitație, după o nouă actualizare a prețurilor, care urcă la peste 292 de milioane de lei, dar nici de data aceasta nu apare nicio ofertă. Pe 12 martie 2020, după ce s-a lotizat și s-a actualizat până la aproximativ 100 de milioane de euro, drumul a fost scos din nou la licitație.
Pe cele trei loturi au fost depuse 17 oferte din partea a unor asocieri care au totalizat 88 de firme. S-a intrat însă într-o horă a contestațiilor, firmele participante războindu-se între ele. Astfel, abia în mai și respectiv iunie 2021 licitațiile au fost adjudecate și s-au putut semna contractele de execuție. Cu alte cuvinte, deși existau banii, exista și contractul, patru ani s-au chinuit cei din CJ să găsească constructori.
Costurile au crescut
Ulterior, a urmat criza economică cauzată de invazia Rusiei în Ucraina și criza prețurilor din energie, lucru care a dus la o majorare a costului investiției, atât prin scumpirea materialelor de construcții și a carburantului, dar și a costului cu forța de muncă.
În consecință, companiile care au câștigat licitațiile de execuție a lucrărilor pe cele trei segmente au cerut actualizarea costurilor. Așa se face că în vara anului trecut valoarea totală a investiției a crescut de la 455.648.162,30 lei, inclusiv TVA ( circa 95,2 milioane euro) la 538.332.389,62 lei, inclusiv TVA ( n.r. adică 108,88 milioane euro), cu un plus de 82.684.227,32 lei reprezentând contravaloarea ajustărilor calculate.
Din acest motiv, pentru a putea plăti cota parte la realizarea lucrărilor, CJ Botoșani a trebuit să contacteze anul acesta un împrumut de 80 de milioane de lei, care va fi rambursat în alți 15 ani.
Toată această nebunie nu a fost trecută cu vederea. Asta pentru că în tot acești patru ani de chinuri pentru găsirea constructorilor, Direcția Județeană de Drumuri și Poduri nu a putut interveni pe segmentele respective decât cu plombări, nu și cu reparații de anvergură.
Drum transformat în capcană pentru şoferi
În tot acest timp, drumul strategic s-a transformat într-o adevărată capcană pentru șoferi. Acest lucru i-a nemulțumit pe oameni din cele 15 comune care, siliți să meargă ani în șir numai prin gropi, au răbufnit și au organizat două marșuri de protest – unul în 2019, când la șefia CJ era Costică Macaleți, iar ultimul în martie 2021, când oamenii au organizat un marș de la Hlipiceni până la Botoșani și au amenințat cu blocarea drumului.
Interesant este că, după modificarea proiectului inițial al drumului strategic, Consiliul Județean va trebui să apeleze la un artificiu pentru a reda utilitatea de „drum strategic”. Acum, lucrările s-au oprit la Hănești, dar CJ intenționează să modernizeze și un alt tronson de drum, de la Hănești, Vlăsinești, Săveni, Drăgușeni, Coțușca, Rădăuți Prut, prin fonduri europene, drum denumit generic „drumul vămii”, care să asigure conectivitatea cu Rădăuți – Prut. În acest fel, spun oficialii CJ, va exista cu adevărat o șosea care va lega sudul județului de vama cu Republica Moldova.