Controalele demarate la firmele care operează cu carburanți, după tragedia de la Crevedia, continuă să scoată la iveală tot felul de neconformități. În această dimineața, la sediul Instituției Prefectului a avut loc o nouă ședință de analiză a rezultatelor intermediare în urma controalelor inițiate pentru identificarea problemelor existente la nivelul instituțiilor publice şi operatorilor economici care operează cu carburanți, lubrifianți și produse derivate ale acestora, inclusiv gaz petrolier lichefiat (GPL).
Verificările au fost efectuate în perioada 11 – 17 septembrie a.c. de către echipe mixte constituite prin ordin de prefect din reprezentanții a 11 instituții. Astfel, la controale au participat inspectori din Inspectoratul pentru Situații de Urgență , Inspectoratul de Poliţie Județean, Comisariatul Județean al Gărzii de Mediu, Agenția Județeană pentru Protecția Mediului, Agenția Teritorială a Autorității Rutiere Române, Inspectoratul Teritorial de Muncă, CNCIR (Compania Națională pentru Controlul Cazanelor, Instalațiilor de Ridicat și Recipientelor sub Presiune S.A), Direcția Regională Antifraudă Fiscală Suceava, Biroul Vamal de Interior Botoșani, Inspecția de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune și Instalațiilor de Ridicat Iași și Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier Botoșani. Începute pe 1 septembrie a.c., operațiunile de control se vor desfășura până pe 31 octombrie a.c., sub coordonarea Instituției Prefectului.
Conform raportului intermediar, în perioada 11 – 17 septembrie 2023 au fost efectuate 78 de verificări separate la operatori economici care depozitează, transportă, distribuie, utilizează, comercializează carburanți, lubrifianți și produse derivate ale acestora, inclusiv GPL. Verificările s-au făcut la sediile firmelor, dar și la punctele de lucru. În total, a fost vorba de 65 de activități de verificare la operatori economici și 13 la mijloace de transport, fiind constatate 63 de nereguli, disfuncționalități sau deficiențe.
Cele mai importante nereguli au constat în funcționarea sau transportul cu autorizații sau avize expirate, retrase sau suspendate, lipsa unor autorizații sau documente de funcționare, comercializare sau transport, utilizarea unor instalații sau rezervoare neomologate ori neconforme, recipiente amplasate ilegal și manipulare necorespunzătoare a instalațiilor.
În total, au fost dispuse 40 de măsuri de remediere, iar 4 autorizații și-au pierdut valabilitatea. Totodată, au fost aplicate 40 sancțiuni contravenționale, din care 27 de avertismente și 13 amenzi. Valoarea totală a sancțiunilor contravenționale aplicate a fost de 179.025 lei. Din totalul sancțiunilor contravenționale, 12 au fost aplicate de Garda Națională de Mediu, 15 de ISU Botoșani, 3 de IPJ Botoșani, 2 de ANAF și 8 de ITM.
„Procedurile de control se desfășoară în continuare, până acum s-au efectuat 194 de acțiuni separate de verificare, fiind dispuse 126 de măsuri de remediere și aplicate 138 de sancțiuni contravenționale, dintre care 51 de amenzi în cuantum de 474.175 lei. Ne dorim ca agenții economici să acorde maximă prioritate operării în condiții de siguranță și să respecte prevederile legale” a arătat prefectul județului, Sorin Cornilă.