Operatorul regional de apă și canal nu mai reușește să facă față avariilor care apar în sistemul de distribuție a apei din municipiul Botoșani. După ce apa a curs zile în șir pe strada Primăverii, undeva în dreptul blocului de la numărul 23 A, muncitorii de la Nova Apaserv au intervenit abia astăzi și au remediat defecțiunea.
Apa izvora dintr-un canal aflat pe terasa din fața spațiilor comerciale, se scurgea mai apoi pe trotuar și inunda inclusiv carosabilul. „Avaria a apărut la branșamentul blocului. Nu a fost o intervenție dificilă, iar problema a fost remediată imediat. Am început să ne obișnuim cu asta”, a spus directorul general Nova Apaserv, Liviu Ștefan.
Doar că intervenția a presupus decopertarea unei suprafețe din terasă și o serie de săpături cu buldo-excavatorul. Deși în zonă era trafic pietonal, angajații operatorului de apă nu au împrejmuit perimetrul, ci au postat doar două popice de atenționare. Prin urmare, trecătorii se descurcau cum puteau.
Botoșănenii au ajuns însă la capătul răbdării, întrucât nu trece nicio săptămână fără ca apa să nu fie sistată pe anumite străzi, pentru remedierea unor defecțiuni.
O problemă similară este şi în cartierul ANL Bucovina, unde apa curge de câteva zile, undeva în faţa Bisericii „Sfânta Ecaterina”, fără să se intervină.
Conducerea societății Nova Apaserv spune că infrastructura nu mai face față, țevile sunt vechi și ruginite și cedează din ce în ce mai des. Deși situația este veche, conducerea Nova Apaserv nu a venit până acum cu nicio soluție pentru rezolvarea acestor situații. Între timp, pierderile de apă sunt din ce în ce mai mari.
La începutul anului trecut, de exemplu, a avut loc o revizuire a organigramei care ar fi trebuit să aducă o echilibrare a personalului pe compartimente, cu o încercare de creștere a veniturilor. Doar că, în loc să aibă loc un reviriment economic, situația nu s-a îmbunătățit. Astfel, potrivit auditului, veniturile realizate au fost mai mici decât cele prognozate, la fel și cifra de afaceri, iar cheltuielile cu bunuri și servicii au fost mai mari. Ce a salvat unitatea au fost cheltuielile mai mici cu personalul și un plus la recuperarea unor creanțe. Prin urmare, rata profitului net a fost de 2,7, cel mai mic din ultimii trei ani. În schimb, analiza comparativă cu anul 2021 a arătat că anul trecut procentul pierderilor de apă a fost mai mare. Astfel, dacă acum doi ani pierderile de apă se cifrau la 69,28 la sută, anul trecut pierderile de apă au ajuns să reprezinte 73,58%. Iar situația nu ar trebui să mire pentru că în 2022 cheltuielile cu întreținerea și reparațiile au scăzut cu aproape 150.000 de lei față de 2021, iar asta s-a regăsit în numărul mare de avarii. Asta pentru că, în loc să se înlocuiască o porțiunea mai mare din conducta avariată, s-a mers pe segmente mai mici, iar ulterior au apărut noi avarii chiar lângă defecțiunile abia remediate.