Din dorința de a asfalta cât mai mult, executivul Consiliului Județean a fost cât pe ce să asfalteze și câteva porțiuni din mai multe drumuri forestiere tr-un drum silvic. Asta deși drumurile cu pricina nu le aparțin.
Situația a fost descoperită anul trecut, după ce CJ a demarat procedurile pentru asfaltarea drumului DJ 291D pe tronsoanele care leagă localitățile Oroftiana Baranca și Bajura. Investiția a urma să fie finanțată prin Programul Național de Ingestiții „Anghel Saligny”, adică PNDL 3. Doar că în decembrie 2022, cei de la Regia Națională a Pădurilor – Romsilva, prin Direcția Silvică Botoșani, au notificat Consiliul Județean și au atras atenția că de fapt traseul actualului drum județean a fost deviat cu ani în urmă și se suprapune în prezent cu câteva segmente din mai multe drumuri forestiere care sunt înregistrate în inventarul bunurilor din domeniul public al statului aflate în administrarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor – Regia Națională a Pădurilor – Romsilva. Între timp, însă, CJ a obținut inclusiv documentele de la Cadastru pentru demararea investiției așa că a fost nevoie de corectarea întregii documentații. Asta cu atât mai mult cu cât segmentele de drum forestier nu sunt tocmai mici ci totalizează vreo 3,4 kilometri.
Astfel, pentru realizarea investiției, va fi nevoie de o serie de proceduri birocratice. În primul rând segmentele vor trebui dezlipite din actele de cadastru făcute deja de CJ, după care se va iniția procedura de trecere în domeniul public al Județului Botoșani. Aspectele au ieșit la iveală în cadrul ședinței Consiliului Județean de astăzi, când aleșii județeni au trebuit să-și dea acordul pentru demararea procedurilor legale și de corectare a erorilor. „Între Oroftiana și Baranca drumul trece prin lunca râului Prut, în imediata vecinătate a acestuia, de-a lungul frontierei naturale cu Ucraina. Încă înainte de 1989, în zonă s-au produs nenumărate inundații care au dus la erodarea malului râului și distrugerea drumului de pământ, drept pentru care, pentru asigurarea comunicației între localități autoritățile au stabilit un alt traseu al drumului pe un amplasament din vecinătate, cu stabilitate sporită, utilizând tronsoane dintr-un drum forestier”, se menționează în referatul de specialitate depus la proiectul de hotărâre CJ.
Cum pentru modernizarea drumului DJ 291D este necesar ca acesta să se afle în întregime în proprietatea Județului Botoșani, pentru sectoarele de drum forestier care se suprapun pe actualul traseu al drumului județean, se va solicita trecerea cu titlu gratuit din proprietatea statului. O primă etapă a acestui proces este însă dezmembrarea cărților funciare 51377 Suharău și 51361 Hudești prin care se separă tronsoanele de drum forestier cu lungime totală de 3,4 km în suprafață de 32,294 ha. Doar că transferul efectiv către CJ Botoșani a celor trei segmente va putea fi realizat numai după ce drumurile cu pricina vor fi înscrise și în cărțile funciare ale Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor – Regia Naţională a Pădurilor – Romsilva. Prin urmare, demararea procedurilor pentru modernizarea și asfaltarea DJ 291D de la un capăt la celălalt va mai întârzia cu câteva luni.
Reprezentanții Consiliului Județean spun însă că modernizarea DJ 291D nu a inclus din start tronsoanele de drum forestier din cauza suprapunerilor de carte funciară. Ba mai mult, situația era cunoscută. În schimb, până anul trecut, trecerea segmentelor de drum forestier în domeniul public al județului era posibilă numai cu o serie de despăgubiri extrem de costisitoare către Romsilva (n.r. – din cauza schimbării destinației terenului), și cu un schimb teren. Prin urmare, situația nu a fost deloc avantajoasă județului și din acest motiv mulți ani nu s-a făcut niciun demers în acest sens între cele două entități. În schimb, în 2022, prin modificarea Legii nr.192/2010 privind trecerea unor drumuri forestiere, a căilor ferate forestiere și a lucrărilor de corectare a torenților din domeniul public al statului și din administrarea Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva în domeniul public al unor unități administrativ-teritoriale și în administrarea consiliilor locale ale acestora, trecerea este posibilă fără costuri suplimentare.