Buletinul fără domiciliu este un act provizoriu care oferă o soluție temporară persoanelor fără o locuință sau care nu au posibilitatea de a face dovada adresei de domiciliu.
Multe persoane se văd în impas atunci când li se cere adresa pentru a-și schimba buletinul. Dacă mai întâmpină și refuzul apropiaților de a fi luate în spațiu, trebuie să știe că au posibilitatea de a solicita eliberarea unei cărți de identitate provizorie. De asemenea, acest document se poate elibera și cetăţenilor români cu domiciliul în străinătate care locuiesc temporar în România.
Actele necesare
Cererea de eliberarea a unui buletin fără domiciliu trebuie să fie însoțită de actul de identitate anterior (dacă nu este pierdut, furat sau distrus), certificatul de naștere (copie și original), certificat de căsătorie (dacă este cazul), certificatul, hotărârea de divorţ (dacă este cazul), documentul care face dovada adresei de domiciliu (dacă există). Pentru persoanele din mediul rural este nevoie de adeverinţă eliberată de primăria comunei respective cu menţiunea satului şi a numărului arondat poştal.
Totodată, mai sunt necesare 3 fotografii tip act de identitate. Trebuie achitată contravaloarea cărţii de identitate provizorie, care este de 1 leu, timbrul fiscal de 1 leu sau 4 lei (în cazul pierderii, furtului sau deteriorării vechiului act de identitate). Taxa unică pentru eliberarea cărții de identitate este de 7 lei și se poate plăti fie la orice oficiu al Poștei Române sau CEC Bank, fie la ghișeul unde se depun actele pentru eliberarea cărții de identitate. Nu există taxă pentru eliberarea buletinului în regim de urgenţă.
Condiții de obținere
Pentru obţinerea unei cărţi de identitate provizorii în una dintre situaţiile prevăzute de lege, solicitantul trebuie să prezinte documentele pe care le deţine din categoria celor cu care poate face dovada numelui, statutului civil, cetăţeniei române, a adresei de domiciliu, 3 fotografii mărimea 3/4 cm având la bază o bandă albă de 7 mm, precum şi cel privind achitarea contravalorii cărţii de identitate provizorii, de 1 leu.
Cea mai des întâlnită situație în care persoanele cer eliberarea unui buletin fără adresă, are loc atunci când persoanelor care locuiesc într-un imobil cu destinaţie de locuinţă nu pot prezenta documentul cu care să facă dovada adresei de domiciliu. În acest caz, în rubrica „domiciliu” din cartea de identitate provizorie se înscrie adresa ultimului domiciliu cu care solicitantul figurează înregistrat în R.N.E.P. la data depunerii cererii. Dar mai întâi sunt efectuate verificări în teren de către lucrătorii poliţiei pentru a se constata dacă locuiesc efectiv la adresă.
Pentru persoanele din categoria celor lipsite de adăpost sau pentru cele al căror act de identitate a fost anulat, conform dispoziţiilor prevăzute de lege, ori pentru cele care nu locuiesc la adresa declarată, precum şi cele care nu pot declara domiciliul la adresa unui imobil cu destinaţie de locuinţă, în rubrica „domiciliu“ din cartea de identitate provizorie se înscrie localitatea. În aceste situații, actul de identitate se eliberează numai după ce se atestă de către structura teritorială a Poliţiei Române că solicitantul a fost identificat pe raza de competenţă.
Potrivit legii, cei cărora le expiră buletinul sunt obligați să se prezinte, cu cel puțin 15 zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate, pentru a solicita un nou act de identitate.