Accidentul grav produs joi pe 11 mai a.c. în comuna Vârfu Câmpului, soldat cu rănirea a șase persoane, aduce din nou în discuție starea drumurilor naționale din județ, dar și modul în care factorii responsabili înțeleg să se implice în soluționarea problemelor.
Accidentul de joi a avut loc în intersecția a două drumuri naționale, DN 29 C (n.r. – care leagă localitățile din județul Botoșani de Punctul de Trecere a Frontierei de la Siret, cu Ucraina) și DN 29A (n.r. – care face legătura între municipiul Dorohoi de municipiul Suceava).
Sens giratoriu cerut din 2016
Fiind vorba de două drumuri naționale destul de circulate, în intersecția cu pricina au avut loc, de-a lungul anilor, mai multe accidente grave soldate cu persoane decedate, dar și răniți grav, șoferii care circulă prin zonă având senzația că circulă de o șosea cu prioritate. Din acest motiv, încă din anul 2016 s-a propus amenajarea unui sens giratoriu în intersecția respectivă, solicitarea venind atât din partea șoferilor, cât și a autorităților locale. Cu toate acestea, propunerea nu s-a materializat, proiectul fiind încă în faza de intenție.
„Facem din nou un apel la factorii decidenţi din cadrul SDN Botoşani, DRDP Iaşi, CNAIR pentru urgentarea începerii lucrărilor la sensul giratoriu propus de Primăria Vârfu Câmpului încă de acum 7 ani spre a fi realizat în intersecţia drumurilor naţionale 29A cu 29C, din centrul comunei noastre, din cauza numărului mare de accidente înregistrate, ultimul accident cu victime având loc chiar astăzi, 11 mai 2023. Considerăm că este importantă demararea lucrărilor pentru realizarea sensului giratoriu prin urgentarea aprobării tuturor documentelor şi deschiderea liniei de finanţare pentru a evita pe viitor accidentele soldate cu victime şi chiar cu pierderi de vieţi omeneşti”, a fost reacția autorităților locale din comuna Vârfu Câmpului.
De altfel, toate persoanele care circulă pe cele două drumuri au ajuns la o concluzie unanimă – „Este o certitudine – dacă era finalizat contractul și era construit sensul giratoriu de la Vârfu Câmpului, nu se întâmpla acest teribil accident”, spun oamenii.
Lucrări lăsate baltă
Cele două drumuri sunt în administrarea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), iar de întreținerea lor se ocupă Secția de Drumuri Naționale (SDN) Botoșani și Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași, care sunt reprezentanții zonali ai CNAIR, care au acționat de fiecare dată pompieristic.
În fapt, DN 29 A Suceava-Dorohoi a fost modernizat cu plăci de beton la mijlocul anilor 1960. În 2009, drumul betonat a fost acoperit cu un strat de asfalt, o soluţie foarte contestată. Ulterior, au apărut decalaje mari între dalele de beton, iar șoferii au ajuns să-și rupă mașinile în denivelările apărute pe șosea.
În toamna anului 2018, drumul național 29A Dorohoi – Suceava a fost reabilitat, prin efectuarea unui tratament dublu invers cu piatră și bitum modificat, o soluție dată de specialiști pentru acest tronson de drum cu dale din beton. Atunci s-a asigurat un strat de legătură pentru un viitor covor asfaltic, care nu a mai fost turnat. Tot atunci se luase în calcul pentru prima dată și realizarea sensului giratoriu. Doar că lucrurile au fost lăsate baltă.
Promisiuni pentru reabilitarea drumului
Anul trecut, la insistențele lui Gheorghe Flutur, președintele Consiliului Județean Suceava, drumul DN 29 A, pe tronsonul Suceava – Zvoriștea, a fost acoperit cu un covor asfaltic nou, iar porțiunea din județul Botoșani risca să rămână distrusă. Atunci s-a luat decizia ca lucrările de întreținere programate pe DN 29B, Botoșani-Dorohoi să fie mutate pe segmentul din DN 29 A Vârfu Câmpului – Dorohoi, însă nici de data aceasta nu a fost realizat sensul giratoriu, turnându-se doar un singur strat de asfalt. Acum, după redeschiderea Punctului de Trecere a Frontierei de la Racovăț, autoritățile de la nivel central au decis să modernizeze drumurile care leagă acest punct de Dorohoi și mai departe spre Suceava, pentru ca aceste șosele să facă față transporturilor grele, însă până în prezent nu s-a făcut nimic concret.
Singurul proiect mai avansat ar fi realizarea variantei ocolitoare pentru municipiul Dorohoi, dar în acest proiect nu s-a făcut nicio trimitere la intersecția DN 29A și DN 29C.
Joi, un autoturism condus de o femeie de 41 ani, din Ucraina, în timp ce se deplasa pe DN 29C, dinspre oraşul Siret spre orașul Bucecea, s-a izbit violent, în intersecţia cu DN 29A, într-un alt autoturism condus de un bărbat, de 36 de ani, din municipiul Dorohoi, care circula pe drumul prioritar. În urma impactului au rezultat şase victime, dintre care trei minore. Polițiștii rutieri au deschis un dosar penal în care se efectuează cercetări sub aspectul comiterii infracțiunii de vătămare corporală din culpă.