În perioada 24-31 martie, profesoara Carmen Silvia Ciobanu din partea Asociației pentru Consumatori Botoșani (APC), a participat la un atelier online de instruire pentru profesioniștii din domeniul consumatorilor privind valorificarea sfaturilor și parteneriatelor consumatorilor („Leveraging Consumer Advice & Partnerships”).
Acest proiect se derulează în întreaga Europă sub genericul „Consumer PRO”, inițiativă a Comisiei Europene implementată de BEUC – organizație umbrelă pentru 46 de organizații
independente de consumatori din 32 de țări – pentru a consolida mișcările consumatorilor europeni.
Întâlnirile, care s-au desfășurat online pe platforma Zoom, au debutat cu expunerea lui Carol Ann Gvineria, reprezentanta BEUC, având ca temă ”Explorarea empatiei și a prezenței abilităților cheie de consiliere și importanța acestora”.
Invitații au adus în prim plan probleme de actualitate, una dintre ele fiind aceea de a lua în considerare factorul psihologic. Nu este suficientă doar cunoașterea legilor pentru soluționarea unor probleme ridicate de consumatori ci este important să stăpânim
tehnici de comunicare asertivă, să fim capabili să răspundem provocărilor și din punct de vedere emoțional, iar pentru aceasta, orice consultant trebuie să dețină abilități de comunicare consultativă a dezvoltat subiectul în prezentarea sa, Christian
Murphy.
Prin conectarea consilierilor de consumatori s-au împărtășit idei și exemple de bune practici, profitând de expertiza fiecărui participant, acumulând experiențe colective.
Proiecte transnaționale
Atelierul s-a încheiat cu crearea unor proiecte transnaționale ale participanților după identificarea unor probleme comune ale diverselor țări implicate, precum și cu prezentarea unor proiecte implementate de succes. Printre acestea se află: Guido Steinke, Die Verbraucher Initiative, Germany Project: Lucrul cu consumatorii mai în vârstă, Heike Klees, VZVB, Project leader of ‘Strengthening consumers in the Neighbourhood’ Germany
Project: Responsabilizarea consumatorilor din cartierele urbane și Ronan Convery, Senior Consumer Empowerment Officer, Norther Ireland.
Teme abordate
S-a abordat problema cunoașterii unor tehnici psihologice de comunicare, s-a pus accent pe apelurile telefonice primite de la consumatori și starea lor emoțională, s-au prezentat proiecte implementate care au avut succes.
Nu au lipsit sesiunile de întrebări și răspunsuri, discuțiile cordiale și sfaturile reciproce. S-a constatat că problemele consumatorilor sunt aceleași peste tot în Europa, că există aceleași categorii vulnerabile, iar tinerii sunt implicați în diverse activități extra-școlare și de voluntariat, fiind cei care devin consumatori la rândul lor, dar totodată cei mai în măsură să ajute categoriile sociale defavorizate.
Au fost multe camere și participare prin rotație în funcție de subiecte, prezentări, filmulețe multe discuții deschise și colaborări, s-au lucrat și pe proiecte demonstrative în colaborare cu ceilalți participanți.
Reprezentanta APC Botoșani a descris un proiect având ca grup țintă tinerii ca viitori consumatori, cu scopul de a-i face să conștientizeze valoarea lor ca persoane ce pot ajuta celelalte grupuri defavorizate prin competențele digitale si cunoștințele legislative pe
care le dețin, cu accent pe activități extrașcolare și voluntariat.
„Valorificarea sfaturilor și parteneriatelor consumatorilor în activitatea organizată de BEUC ne-a îmbunătățit competențele și experiența într-un mod inedit”, a declarat în final Carmen Silvia Ciobanu reprezentant al APC Botoșani.