Aproximativ patru milioane de lei au fost alocați în primul semestru al acestui an școlar pentru crelterea gradului de siguranță a elevilor și personalul didactic din unitățile de învățământ. Informația a fost făcută publică de inspectorul general al Inspectoratului Școlar Județean, Bogdan Suruciuc, în cadrul ultimei ședințe a Colegiului Prefectural.
Potrivit acestuia, în perioada septembrie 2022 – februarie 2023, s-au alocat 2,5 milioane de lei pentru asigurarea cu pază a unităților școlare, inclusiv pentru plata salariilor către portari și paznici, în timp ce 850.000 de lei au fost alocați pentru construirea de garduri la 13 unități de învățământ. Totodată, 657.000 de lei au fost atribuiți pentru achiziționarea sau mentenanța sistemelor de supraveghere video din unitățile de învățământ.
Precizările au fost făcute în contextul în care șeful Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Botoșani, comisarul șef Toader Buliga, a subliniat, în același cadru, că doar 87 de unități din cele 475 de școli, licee și grădinițe din județ au pază proprie, iar trei au angajat firme de pază specializate. În schimb, 324 de unități de învățământ au sisteme de supraveghere video proprii, iar 127 dețin un sistem de control acces.
Tot potrivit unei analize întocmite de reprezentanții IPJ Botoșani, în primul semestru al acestui an școlar, în unitățile de învățământ s-au înregistrat 54 de infracțiuni, cu 16 mai mult față de primul semestru al anului școlar precedent. Cele mai multe dintre ele – 49 la număr – au fost comise în incinta unităților școlar și cinci în zona adiacentă. În 34 de situații a fost vorba de lovire sau alte violențe, dar au existat șapte furturi dar și patru incidente în care s-au formulat acuzații de purtare abuzivă. În cele mai multe cazuri, 42, victime au fost elevii, iar în două cazuri cadrele didactice.
Statistica prezentată de poliție este însă contrazisă de elevi care spun că realitatea din școli ar fi cu totul alta. Asta pentru că numărul faptelor ar fi mult mai mare. Astfel, unele infracțiuni despre care s-a știut nu au fost sesizate mai departe, iar altele au fost pur și simplu trecute cu vederea. În plus, elevii susțin că au existat situații în care incidentele ar fi plecat chiar de la atitudinea cadrelor didactice. Asta după ce unii elevi au preluat sau au încercat să imite comportamentul unor profesori. În aceste condiții, măsurile dispuse de autorități ar putea să nu aibă efectul scontat întrucât unele acțiuni sunt formale, iar realitatea este deformată prin raportări „cosmetizate”.