Începând de astăzi, 20 februarie, botoșănenii beneficiari ai cardurilor de energie vor putea efectua plăți pentru facturile la curent sau gaze. Plățile se vor putea face pentru facturile curente și restante, prin mandat poștal, doar pentru locul de consum de la domiciliul beneficiarului. Prima tranşă de 700 de lei din acest ajutor de stat poate fi consumată până la 30 iunie.
La ce poate fi folosit ajutorul
Ajutorul are forma unui card emis pe suport de hârtie, cu care se pot plăti facturi de energie (total sau parţial). Totodată, ajutorul se acordă în două tranşe, a câte 700 lei fiecare. Potrivit ministerului, serviciile/produsele care se pot plăti sunt: electricitate, gaz, energie termică în sistem centralizat de termoficare, butelie, lemn de foc, păcură, peleţi şi alte materiale de încălzire.
Totodată, se pot plăti facturi curente sau restante, doar pentru locul de consum de la domiciliul beneficiarului. De asemenea, cu un card se pot face mai multe plăţi, către mai mulţi furnizori, până la epuizarea sumei.
Pe de altă parte, plăţile se fac prin mandat poştal şi nu se pot efectua mai mult de 8 plăţi pe loc de consum pe durata programului de sprijin.
Ajutorul nu se consideră venit și nu afectează venitul minim garantat, alocația pentru susținerea familiei, statutul consumatorului vulnerabil de energie. Sumele alocate celor două tranșe nu pot fi preschimbate în bani și nu pot fi folosite pentru plăți prin mandat poștal către alte destinații decât plata facturilor de energie.
Ce acte sunt necesare pentru plată
În ceea ce priveşte actele necesare pentru plată, sunt necesare cardul de energie (primit prin Poşta Română), actul de identitate al beneficiarului (sau document de împuternicire şi actul de identitate al împuternicitului), factura (curentă sau restantă) ori alt document justificativ (înştiinţare de plată din partea furnizorului sau certificat de validare a datoriei din partea asociaţiei de proprietari/locatari, în cazul plăţii încălzirii în sistem centralizat de termoficare).
Dacă beneficiarul are alt domiciliu decât cel scris pe cardul de energie, contractul de furnizare a energiei la domiciliul declarat + declaraţie pe proprie răspundere a beneficiarului, că utilizează ajutorul pentru domiciliul la care locuieşte.
Ce este certificatul de validare a datoriei
Certificatul de validare a datoriei este un document emis de asociaţia de proprietari/locatari, pentru a certifica datoria curentă sau restantă a beneficiarului de sprijin faţă de asociaţia de proprietari/locatari, rezultată din furnizarea de energie termică în sistem centralizat.
Asociaţiile de proprietari/locatari vor încheia protocoale de colaborare cu Poşta Română pentru a comunica conturile bancare şi orice alte date necesare pentru virarea sumelor aferente mandatelor poştale emise prin utilizarea cardurilor de energie.
Beneficiarii de carduri care sunt racordaţi la alimentarea cu energie termică în regim centralizat, trebuie să solicite eliberarea acestui card de către asociaţia de proprietari unde este înscris, se mai arată în ghid. După ce îl primesc, pentru a achita factura la energie termică, trebuie să îl prezinte poştaşului/oficiantului poştal împreună cu cartea de identitate şi cardul de energie.
Certificatele de validare a datoriilor se emit în două exemplare, din care un exemplar se păstrează la asociaţia de proprietari/locatari emitentă, iar cel de-al doilea exemplar se păstrează la Poşta Română.
Cum se efectuează plata
Plata se efectuează la orice subunitate a Poștei Române sau la poștașul care a sosit la domiciliul beneficiarului. Se completează plata prin mandat poștal, către contul furnizorului de energie (ori al asociației de proprietari/locatari).
Se primește dovada plății, pe care este scrisă suma rămasă după efectuarea plății, valoarea plății/plăților efectuate și furnizorul/furnizorii către care s-a efectuat plata.
Nu se poate retrage numerar de pe carduri
Nu există posibilitatea de a se retrage numerar de pe carduri. Scopul exclusiv pentru care pot fi acordate cardurile este pentru achitarea facturilor la energie. Cardul nu poate fi vândut ori donat. Orice încercare de vânzare anulează cardul și atrage o amendă contravențională între 42.000-60.000 lei. Plata altor produse/servicii decât cele pentru care este destinat cardul se pedepsește cu amendă contravențională între 4.500-6.000 lei.