Direcția Județeană de Drumuri și Poduri (DJDP) Botoșani a scos la licitație, în vederea desemnării constructorilor, lucrările privind modernizarea primelor trei sectoare de drum județean de piatră prin intermediul Programului Național de Investiții (PNI) „Anghel Saligny”.
Este vorba de trei segmente de drumuri județene care adună în total 20,8 kilometri și anume DJ293A Viișoara – Coțușca (6 km), DJ291K Lozna – Călinești – DN29C – Talpa (7 km) și DJ294A Avrămeni – Panaitoaia – Dimitrie Cantemir – DN24C (7,8 km). Valoarea actualizată a celor trei proiecte, inclusiv cheltuielile neeligibile și TVA, rezultată în urma proiectării, se ridică la 100,6 milioane lei, adică la 20,3 milioane euro. Aproximativ 92 de milioane de lei sunt asigurate prin intermediul PNI „Anghel Saligny”, iar 8,8 milioane de lei o reprezintă cofinanțarea pe care o va asigura Consiliul Județean (CJ) Botoșani. Firmele interesate de licitația demarată prin intermediul DJDP Botoșani vor putea depune oferte până pe data de 25 ianuarie pentru segmentul I, până pe 26 ianuarie pentru segmentul II și până pe 27 ianuarie pentru segmentul III.
Documentaţii tehnice pentru alte două drumuri
În paralel, susțin oficialii CJ, se lucrează la finalizarea documentațiilor tehnice pentru celelalte două drumuri județene ce vor fi modernizate prin intermediul PNI „Anghel Saligny” – DJ294B Dobârceni – Murguța – Ștefănești (10,6 km) și DJ291D, Oroftiana – Baranca – Bajura (10 km).
Doar că, dacă se ține cont de faptul că fiecare consiliu județean a primit prin PNI „Anghel Saligny” câte 140 de milioane de lei, iar pentru primele trei loturi s-ar aloca 92 de milioane de lei, rezultă că pentru ultimele două tronsoane ar mai rămâne din finanțarea prin PNI undeva la vreo 48 de milioane de lei, sumă total insuficientă pentru a asigura modernizarea celor 20,6 kilometri. Este drept, suma exactă va fi cunoscută numai după semnarea contractelor pentru cele trei segmente scoase deja la licitație.
Proiecte prin PNDL abandonate
PNI „Anghel Saligny” este în fapt Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL) III. În acest context trebuie menționat faptul că mai multe investiții din județ, finanțate prin celelalte două PNDL-uri, nu au fost finalizate nici până acum. Asta pentru că în unele situații administrația locală s-a mișcat extrem de greu, au existat probleme cu constructorii, iar costurile de execuție au crescut.
Prin urmare, banii alocați prin PNDL s-au dovedit a fi insuficienți, iar unele autorități locale nu au mai avut resurse financiare pentru a asigura diferențele de preț. Așa se face că unele obiective au fost pur și simplu abandonate. O parte dintre investițiile care s-au derulat extrem de greu au fost chiar în grija Consiliului Județean.
Ar fi vorba de modernizarea vestitului „Drum al mănăstirilor” (adică drumul județean 208 H Vorona-Oneaga-Pădureni), drumul județean 293 (care leagă localitățile Coțușca și Ghireni de DN 24C) și drumul județean 282A (care leagă satele Mășcăteni și Ionășeni de drumul național DN29 D). Întârzieri au fost și în cazul modernizării DJ 292A Corlăteni – Dimăcheni, lung de numai 2,5 kilometri. Chiar dacă ultimele două lucrări figurează ca fiind finalizate, pe site-ul CJ Botoșani la secțiunea Recepții de lucrări la obiective, nu apare nicio mențiune că investițiile ar fi fost recepționate.