Heliportul de la Botoșani a fost finalizat și ar urma să devină operațional începând de anul viitor. Săptămâna aceasta, o echipă de la Inspectoratul General de Aviație din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, în prezența reprezentanților proiectantului, a antreprenorilor care au efectuat lucrările, a dirigintelui de șantier au demarat procesul de recepție a heliportului. După finalizarea procesului de recepție, va demara procesul de evaluare, autorizare și certificare a heliportului de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română, care se va încheia prin realizarea manualului heliportului. Valoarea totală a lucrărilor de construcții montaj, cu tot cu TVA, a depășit 1,5 milioane de lei.
Autoritățile județene au cerut de mai mulți ani înființarea unui heliport pentru ca elicopterul SMURD, care transportă bolnavi în stare gravă la clinicile de specialitate din țară, să poată ateriza în condiții de siguranță, inclusiv noaptea. În 2018, Guvernul accesat un program european privind dezvoltarea serviciilor de urgență în zona de frontieră cu Republica Moldova, care includea printre altele construcția a şapte piste de aterizare pentru elicoptere, trei în România, patru în Republica Moldova, pe listă figurând și heliportul de la Botoșani. Contractul a fost semnat în iunie 2019, doar că bucata de teren pusă la dispoziție pentru heliport a fost prea mică cu 3 metri pe una dintre laturi. Întrucât nu se putea asigura perimetrul de siguranță, a fost nevoie de o întreagă birocrație care a ajuns până la Ministerul Transporturilor pentru ca cei de la CFR Infrastructură, care dețineau terenul învecinat, să cedeze palma de pământ necesară. Din cauza acestei probleme, a existat riscul ca autoritățile să piardă finanțarea.
Heliportul a fost amenajat în apropierea liniilor de cale ferată, vizavi de Gara CFR Botoșani, motiv pentru care cei de la IGAv au prevăzut și montarea unor panouri fonoabsorbante, care să stopeze zgomotul generat de aparatele de zbor. Platforma de decolare/aterizare are o dimensiune de 15 x 15 metri și a fost dotată cu instalație de balizaj, adică un sistem de semnalizare radioelectrică a pozițiilor, astfel încât să fie ușor observabil inclusiv pe timpul nopții. Heliportul va permite operarea doar a unui singur elicopter de tip EC 135, nefiind posibilă prezența a două aparate de zbor.
Proiectul SMURD-2, care cuprinde și realizarea heliportului de la Botoșani, a fost finanțat de Uniunea Europeană prin intermediul Instrumentului European de Vecinătate (ENI), prin Programul Operațional Comun România-Republica Moldova 2014-2020, Prioritatea 4.2. — Sprijin pentru activități comune în vederea prevenirii dezastrelor naturale și antropice, precum și acțiuni comune în timpul situațiilor de urgență în zona transfrontalieră dintre România și Republica Moldova. În România, heliporturile sunt prevăzute pentru municipiile Botoșani, Iași și Galați, iar în Republica Moldova pentru Chișinău – două și câte unul la Bălți și Cahul.