Universitatea ”Ştefan cel Mare” (USV) Suceava a făcut primii pași pentru introducerea învățământului în sistem dual, care presupune colaborarea cu agenți economici de profil, instituții de învățământ preuniversitar și unități administrative teritoriale din regiune. Recent s-a lansat competiția pentru finanțarea campusurilor duale la care USV dorește să participe ca reprezentant al unui consorțiu zonal.
Proiectul presupune realizarea unor clădiri cu laboratoare moderne în care să poată să-și desfășoare orele elevi și studenți din județele Suceava, Botoșani și Neamț. „Din consorțiul pe care dorim să-l realizăm pot face parte licee tehnologice și firme interesate să angajeze tehnicieni și ingineri. În acest moment toate liceele tehnologice au acceptat să facă parte din consorțiu. Dorim să atragem în consorțiu și firme din domeniile: IT, electronică, telecomunicații, electrotehnică, energetică, auto, aparatură medicală interesate să angajeze tehnicieni și ingineri bine pregătiți”, a declarat Marius Prelipceanu, lector universitar în cadrul universității din Suceava.
Elevi pregătiţi pentru piaţa muncii
Rolul acestui consorţiu este acela de a creşte numărul de domenii de formare, de calificări și de absolvenți care să vină în întâmpinarea nevoilor de pe piaţa muncii. De asemenea se urmăreşte asigurarea unui parcurs educațional dual complet pentru elevii înscriși în învățământul dual de nivel preuniversitar. Ulterior elevii vor avea posibilitatea de a urma programele de învățământ terțiar dual.
Consorțiul este alcătuit din cel puțin patru tipuri de entități. Este vorba despre instituții de învățământ superior acreditate care au programe de studii în domeniul fundamental științe inginerești sau în domenii prioritare de dezvoltare a României, unități de învățământ profesional și etnic, unități Administrativ-Teritoriale (UAT) și operatori economici.
10 consorţii vor primi finanţare
Ministerul Educației va selecta 10 consorții de învățământ dual pentru a le finanța cu fonduri UE aferente PNRR. Acestea vor fi sprijinite printr-o schemă de granturi, pe o perioadă de 3 ani școlari, între septembrie 2023- 30 iunie 2026, pentru a asigura condiții optime de formare profesională și pentru a oferi sprijin financiar procesului educativ din cadrul consorțiilor.
Practic, se vor subvenționa bursele și vor fi disponibile alte forme de sprijin, pentru atragerea în special a elevilor și studenților care au oportunități economice reduse și care, datorită ofertei constând într-un parcurs flexibil și continuu, vor putea sa obțină o calificare și acces la o instituție de învățământ superior de stat.
Elevi încurajaţi să meargă spre învăţământul profesional
În România, 56% dintre elevii din ciclul secundar superior (clasele IX-XII) sunt înscriși în sectorul învățământ profesional și tehnic (ÎPT), peste media UE de 48%. Prima promoție de absolvenți ai învățământului dual înregistra, în vara anului 2020, 1.847 de absolvenți certificați, pentru un total de 39 de calificări profesionale, de nivel 3, din 12 domenii de formare profesională. Dintre aceștia, doar 882 au continuat studiile pentru nivelul 4 de calificare.
Conform datelor din SIIIR, în anul școlar 2020-2021, 98.430 de elevi au fost înscriși într-o rută profesională de 3 ani, reprezentând aproximativ 17% din numărul total al elevilor de liceu.
Odată cu apariția rutei duale complete, se estimează o creștere a atractivității rutei profesionale, astfel încât, în anul școlar 2025-2026, să se înregistreze o creștere de până la 40% a numărului de elevi înscriși în ruta profesională (elevi din ÎPT, licee tehnologice, inclusiv ruta duală completă), în comparație cu numărul total de elevi de liceu.