Implicat într-un accident mortal, un șofer a fost exonerat de orice răspundere. Trimis în judecată pentru ucidere din culpă, șoferul a fost achitat după ce judecătorii au considerat că tragedia s-ar fi produs din cauza victimei.
Accidentul s-a produs pe 17 ianuarie 2019, pe drumul european E 58, pe raza localității Hudum. Atunci suceveanul Ciprian Ionuț Coman, angajat ca agent de vânzări la o firmă, aflat la volanul unei utilitare se îndrepta spre Suceava, după ce a distribuit marfă la diferiți agenți economici de pe raza municipiului Botoșani. Când a ajuns în Hudum, el a zărit prea târziu un pieton care venea din față, pe partea dreaptă a drumului, și l-a izbit în plin.
În urma impactului, pietonul, un bărbat în vârstă de 62 de ani, a fost proiectat în șanțul de pe marginea șoselei și a decedat la scurt timp.
Expertiză criminalistică cerută de anchetatori
Cercetările au durat până anul trecut, întrucât anchetatorii au efectuat și o expertiză criminalistică. Experiza a arătat că șoferul nu a putut evita producerea accidentului întrucât distanța posibilă de la care a observat victima – de cca 10-12 m nu i-a permis oprirea autoutilitarei care circula cu o viteză probabilă de cca 64 km/h.
„Susnumitul putea evita lovirea victimei dacă s-ar fi deplasat cu o viteză de cel mult 22-26 km/h”, au concluzionat experții. Aceștia au considerat că, din cauza condițiilor de drum (întuneric și carosabil ușor umed) se impunea adaptarea vitezei la spațiul de vizibilitate, adică cu o viteză mai redusă decât valoarea maxim legal impusă de 50 km/h, adică circa 22 – 26 km/h. Prin urmare, șoferul a fost trimis în judecată pentru ucidere din culpă, anchetatorii considerând că acesta trebuia să reducă viteza pentru a putea preveni orice accident.
Judecătorii au dispus achitarea șoferului
Dosarul s-a aflat pe rolul Judecătoriei Botoșani, doar că, la finalul procesului, judecătorii nu au fost de acord cu versiunea anchetatorilor. Ba mai mult, au dispus achitarea șoferului. Motivul – din probatoriul administrat a rezultat că victimei îi aparţine culpa exclusivă în producerea accidentului.
„(…) în condiţiile în care victima a apărut intempestiv pe banda de rulare a autoutilitarei conduse de inculpat, pe timp de noapte, rezultă cu evidenţă că aceasta, şi nu inculpatul, a creat stare de pericol care a condus la producerea accidentului. (…) Legiuitorul a instituit o dispoziţie rutieră prin care obligă orice conducător să adapteze viteza funcţie de condiţiile de drum pentru a reduce semnificativ şansele producerii unui accident. A pune însă în sarcina unui conducător auto obligaţia de a efectua în fiecare moment aprecieri asupra vitezei cu care să circule pentru a evita un posibil accident nu are acoperire legală, așa încât o astfel de obligaţie ar fi una excesivă”, au arătat magistrații. Hotărârea a fost pronunțată marți, pe 27 septembrie a.c. de Judecătoria Botoșani, însă nu este definitivă.