Sindicaliştii din cadrul Sindicatului Naţional al Consilierilor din Serviciile de Probaţiune, afiliat la Federaţia Publisind şi Blocul Naţional Sindical, au anunţat luni că intră în grevă japoneză.
Oamenii cer organizarea unei întâlniri, de urgenţă, cu ministrul Muncii şi Solidarităţii Sociale, cu ministrul Finanţelor precum şi cu reprezentanţii SNCSP, cu scopul adoptării de urgenţă a unui OUG prin care să se remedieze inechităţile salariale existente la nivelul sistemului de probaţiune, eliminând în acest sens discriminarea făcută personalului de probaţiune în raport cu alte categorii din familia ocupaţională „Justiţie”.
De asemenea sindicaliştii cer adoptarea de urgenţă a proiectului de lege privind statutul consilierilor de probaţiune. Asta deoarece sistemul de probaţiune este singura instituţie din cadrul justiţiei care are în sarcină punerea în executare a sancţiunilor penale neprivative de liberate, a căror pondere este una semnificativă în lumina noii legislaţii penale.
Peste 100.000 de persoane supravegheate de aproape 700 de consilieri
În prezent 688 de consilieri de probaţiune supraveghează peste 100.000 de persoane care au suferit sancţiuni penale neprivative de libertate.
Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a apreciat în hotărârea pilot din 25 aprilie 2017 în cauzele conexate Rezmives şi alţii împotriva României, că una dintre măsurile generale care trebuie puse în aplicare, în vederea reducerii supraaglomerării carcerale şi a condiţiilor inadecvate de detenţie (paragraful 114 coroborat cu 118 din hotărâre) este asigurarea unei funcţionari eficiente a sistemului de probaţiune, la care se adaugă aspectele privind probaţiunea, astfel cum au fost acestea reflectate în Calendarul de măsuri 2018 – 2024 pentru soluţionarea supra-aglomerării carcerale şi a condiţiilor de detenţie, adoptat de Guvernul României, în executarea hotărârii-pilot Rezmives şi alţii împotriva României.
„Consolidarea sistemului de probaţiune a fost asumată la nivel programatic ca formă de diminuare a populaţiei din penitenciare, acesta fiind un punct distinct în cadrul capitolului „Justiţie” din Programul de Guvernare 2018-2020.
Cu toate acestea, realitatea arată că personalul de probaţiune nu are un statut conform cu noua lege de funcţionare, că volumul sarcinilor rămâne, chiar şi în condiţiile alocării noilor posturi, unul forte mare faţă de normele europene, că responsabilităţile şi importanţa acestui serviciu public nu se reflectă în poziţia pe care o are în sistemul de justiţie românesc, fiind clasat printre ultimele categorii ale acestuia, că nivelul de remunerare este unul incompatibil cu statutul şi natura activităţilor, fiind situat la jumătate faţă de veniturile aferente altor categorii de specialişti din justiţie.
În ceea ce priveşte condiţiile de angajare şi standardele profesiei, acestea sunt singurele care corespund cu recomandările europene, fiind printre cele mai exigente din sistem, fapt ce subliniază, o dată în plus, discrepanţă dintre drepturi şi îndatoriri”, au transmis sindicaliştii.