Societatea de transport local din subordinea Consiliului Municipal a demarat procedurile care vizează suplimentarea parcului auto.
Inițial, conducerea societății Eltrans a postat pe Sistemul Electronic de Achiziții Publice anunțul vizând achiziționarea a două autobuze noi. La licitație nu a fost depusă, însă, nicio ofertă. Ulterior, unii producători au transmis că băncile nu mai agreează contractele de leasing operațional, sistem în baza căruia Eltrans folosește, începând cu 2020, nouă autobuze livrate de Anadolu Automobil Rom SRL (reprezentanta firmei ISUZU Turcia, în România – n.r.). Cele nouă autobuze pot fi folosite cinci ani, cu posibilitatea de prelungire a acestei perioade.
În aceste condiții, planul de achiziții a fost modificat și s-a decis să fie demarată o nouă procedură pentru cumpărarea a patru autobuze second hand. Anunțul a fost publicat pe SEAP, iar ofertele vor fi deschise pe 15 septembrie. Autobuzele vor fi achiziționate cu fonduri din bugetul Eltrans, valoarea acestui contract fiind estimată la 180.000 de euro.
„Pentru noi e foarte importantă calitatea serviciului pe care îl asigurăm”
Andrei Turcoman, directorul Eltrans, a declarat că suplimentarea parcului auto este imperios necesară, mai ales că începe anul școlar și numărul călătorilor va crește. „Pentru noi e foarte importantă calitatea serviciului pe care îl asigurăm. Am luat decizia de a suplimenta flota auto după discuțiile avute cu mulți cetățeni. Ei au cerut să respectăm graficul de transport. Noi avem nouă autobuze, care circulă câte 17 ore pe zi și încep să apară defecțiuni. Spre exemplu, la un autobuz a căzut un senzor la cutia de viteze și am așteptat două luni până să fie raparat. Când apare o defecțiune la un autobuz, graficul de transport este dat peste cap și nu ne dorim acest lucru”, a explicat oficialul.
Dacă această licitație se va încheia cu bine, traseul 101 va fi deservit de șase autobuze, traseul 102 de cinci, iar două autobuze vor fi de rezervă. Și asta pentru ca la orele de vârf, în stații să ajungă autobuzele la un interval de opt minute.
Cheltuieli mari pentru depășirea kilometrilor
Achiziția celor patru autobuze este motivată și de condițiile actualului contract de leasing operațional. Practic, cele nouă autobuze folosite în prezent ar trebui să parcurgă, în cei cinci ani cât durează contractul, câte 250.000 de kilometri fiecare. Pentru fiecare kilometru suplimentar parcurs se vor plăti, la încheierea contractului, câte 2,5 lei.
„Pentru a fi evitate aceste cheltuieli suplimentare, se impune suplimentarea flotei auto. Nu ne putem permite ca la finalul acestui leasing operațional să ne trezim cu câteva milioane de lei de plată, la kilometri suplimentari. Este imperios necesar să acționăm acum, pentru a reduce numărul de kilometri suplimentari”, a mai spus Andrei Turcoman.
Primăria va achiziționa autobuze electrice
Eltrans va folosi autobuzele până când municipalitatea va achizițona 11 autobuze electrice. Încă din martie 2022, consilierii municipali au aprobat proiectul vizând „Modernizarea transportului public al Municipiului Botoşani prin achiziţia de autobuze electrice”. Acest proiect a fost depus în cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR). Valoarea investiției este de 31.316.937 de lei cu TVA pe partea de achiziție a 11 autobuze electrice, respectiv 3.661.258 de lei pentru amenajarea stațiilor de încărcare.
Proiectul a întrunit 19 voturi pentru şi patru abţineri (consilierii PNL Monica Adăscăliţei, Eugen Țurcanu, Ada Macovei şi Daniel Botezatu).
Autobuzele electrice nu vor rezolva însă în totalitate problema transportului public, pentru că vor circula doar pe traseele 101 şi 102, deservite de Eltrans. Pe celelalte trasee, municipalitatea are contract cu societatea Microbuzul, până în anul 2026.