Scoaterea dalelor de tramvai de pe strada Primăverii se află încă la faza de avizare. Asta în condițiile în care deliberativul local a dat undă verde pentru aceste lucrări, la finele lunii aprilie.
“A durat neașteptat de mult avizul de la Agenția pentru Protecția Mediului, care ne-a ținut pe loc și, din punctul meu de vedere, este inexplicabil cum astfel de lucrare a fost supusă avizării într-un mod atât de riguros, motivat de faptul că nu avem spații verzi sau arbori care să fie afectați pe mijlocul străzii. Mai mult de o lună, nici acum nu avem avizul de la APM pe această solicitare a noastră pe care avem nevoie pentru autorizația de construire, respectiv desființare”, a declarat primarul Cosmin Andrei.
Edilul nu a avansat o dată la care vor începe lucrările.
“Vor începe în cel mai scurt timp. Suntem de multe ori condiționați de alte instituții pe care nu le avem în subordine și atunci termenele pot fi devansate și nu este vina noastră. Cum este acest caz. Mă întreb dacă atât de mult a durat pentru Primăria Botoșai, care, se presupune că este într-o colaborare interinstituțională strânsă că autoritățile statului, ce se întâmplă atunci atunci când cetățenii fac astfel de solicitări și iată că ne plângem toți de birocrație excesivă, dar și răspunsurile întârzie foarte mult”, a mai precizat Cosmin Andrei.
„Depindem și de alte instituții”
Eugen Mateciuc, directorul APM, a negat că ar fi vorba despre o întârziere voită sau de o prelungire a procedurii, în condițiile în care, de la depunerea documentației complete, trebuie să treacă 20 de zile până la introducerea acesteia în comisia de avizare.
„Noi am primit proiectul pe 14 iunie și după nouă zile, pe 23 iunie, memoriul. Obligația noastră este de a trimite documentația la toate instituțiile care au reprezentanți în comisia de avizare. Dacă în 20 de zile aceste instituții nu răspund, se consideră acceptare tacită. Deci depindem și de alte instituții. La această dată încă nu avem punctul de vedere de la Direcția de Sănătate Publică”, a explicat directorul APM.
Potrivit oficialului, este necesar avizul APM deoarece aceste lucrări de demolare – dezafectare sunt generatoare de praf, zgomot și deșeuri. Eugen Mateciuc a adăugat că documentația înaintată de primărie va intra în comisia de avizare pe 14 iulie.
Lucrările sunt așteptate de botoșăneni, mai ales că mulți dintre ei au avut probleme cu mașinile, după ce au circulat pe strada Primăverii. În urmă cu patru zile, un botoșănean a postat pe pagina de facebook a Consiliului Local o fotografie cu anvelopa tăiată de o bucată de șină. Postarea a înregistrat zeci de comentarii critice la adresa edililor.
“Cunoaștem urgența și necesitatea acestei modificări de infrastructură rutieră, pentru că de-a lungul timpului au mai fost astfel de incidente pe tronsonul linilor de tramvai”, a concluzionat Cosmin Andrei.
Lucrările vor fi executate pe o lungime de 1,1 kilometri, (din capătul traseului 102 până la intersecția cu strada Primăverii) și presupun dezafectarea căii de rulare și asfaltarea porțiunii de stradă ocupată de aceasta. Practic, nefiind lucrări complexe, acestea ar putea fi executate în trei – șase luni.
Proiectul european de reabilitare a infrastructurii de transport cu tramvaiul nu va mai fi implementat
Municipalitatea va renunța la finanţarea europeană vizând reabilitarea infrastructurii de transport cu tramvaiul, motivat de faptul că acest proiect este cu mult depăşit, cu atât mai mult cu cât cofinanţarea se apropie de 50%.
Astfel, dacă iniţial contribuţia primăriei era de 2%, creşterea preţurilor a făcut ca această confinanţare să se apropie de 50%, lucru care, potrivit primarului, este împovărător pentru municipiul Botoşani şi exclude alte variante de dezvoltare. Cel de-al doilea impediment, îl reprezintă termenul pentru decontarea sumelor din fondurile europene, care este decembrie 2023.
Practic, municipalitatea ar urma să renunţe la aproximativ 80 de milioane de euro, valoare care o include şi pe cea a celor nouă tramvaie care vor fi achiziţionate, în urma unei licitaţii naţionale, de către Ministerul Dezvoltării.