Punctul de Trecere a Frontierei de la Racovăț ar urma să fie deschis în scurt timp. Deocamdată, nu a fost avansat niciun termen întrucât ar mai trebui finalizate și alte aspecte, printre care drumul de acces pe partea ucraineană spre Punctul de trecere Diakivţi.
În primă fază, punctul ar urma să fie deschis pentru autoturisme și camioane până în 7,5 tone, pe aici urmând să treacă doar camioane goale și cisterne cu combustibil. În paralel, vor fi demarate lucrările de modernizare necesare pentru controlul vamal al camioanelor.
Întâlnire româno-ucraineană
Toate acestea au fost discutate luni în cadrul unei întâlniri bilaterale româno-ucraineană care a avut loc chiar în sediul PTF Racovăț și la care au participat secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scriosteanu, prefectul județului, Sorin Cornilă, prefectul județului Suceava, Ghoerghe Moldovan, Gheorghe Flutur, președintele Consiliului Județean Suceava, Doina Federovici, președintele Consiliului Județean Botoșani, Lucian Calmus, Director CNAIR, Ovidiu Laicu, Director General Regional DRDP Iași, Alexandru Dudu, Director General , AVR, Radu Pipa, Director General Adjunct, CNCF CFR SA, Cms. Marius Vizitiu, IGPF și Sorin Haraboiu, Supervisor AVR.
Zeci de reprezentanți din delegația ucraineană
Din delegația ucraineană au făcut parte, HAYYEM Mustafa Masi, Deputy Minister of Infrastructure of Ukraine, ZADOROZNY Oleksandr Vyacheslavovich, Director of the Road Department transportation and safety in transport, ONYSHCHENKO Kateryna Vyacheslavivna, Head of the International Department of road transport of the Department road transport and safety on transport, TOVT Mykhailo Yosypovych, Head of Chernivtsi Customs, LYSYUK Yuriy Oleksandrovych, Deputy Director of the Department, Head of the Border Control Organization of the Administration of the State Border Service of Ukraine, Major General, MATVYYCHUK Ihor Leonidovych, Deputy Chief of Staff – Head of the Border Control Organization Department of the Western Regional Department of the State Border Service of Ukraine, Colonel, CHABANIVSKY Andriy Vitaliyovych, Director of the Department of Road Development of Ukravtodor.
„Am stabilit astăzi următoarele etape și pașii necesari pentru deschiderea acestui Punct de Trecere a Frontierei. Este vorba și despre infrastructura rutieră, despre procedurile de avizare, nu doar de dotările necesare pentru Poliția de Frontieră și Vamă. Pentru Botoșani, deschiderea acestui PTF reprezintă o oportunitate de dezvoltare economică”, a precizat prefectul județului Botoșani, Sorin Cornilă.
Lucrările ar urma să fie terminate pe 1 august
Potrivit acestuia, partea ucraineană s-a angajat să termine lucrările până la data de 1 august, aici fiind vorba de acoperirea culoarelor de acces în zona de control vamal și de asfaltarea drumului de la ieșirea din punct, care ar trebui asfaltat pe unul dintre sensuri pe o porțiune de un kilometru.
Prefectul a adăugat că s-a discutat inclusiv de realizarea unei centuri a municipiului Dorohoi, care să preia traficul greu dinspre Racovăț spre drumul național Dorohoi – Vârfu Câmpului – Suceava, dar și de modernizarea drumului Dorohoi – Botoșani, care nu a fost proiectat să facă față traficului greu.
„În ceea ce privește personalul care ar urma să deservească Punctul de Trecere a Frontierei de la Racovăț, nu avem niciun fel de probleme întrucât suntem pregătiți să reluăm activitatea oricând. Am reușit și am extins inclusiv zona de acces în punct dinspre Ucraina cu două benzi pentru camioane”, a adăugat prefectul Sorin Cornilă, care a subliniat că se așteaptă acum un memorand din partea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, care ar urma să preia drumul județean Racovăț – Dorohoi pentru a-l moderniza și transforma în drum național.
Botoșaniul poate deveni o placă turnată atât în exportul de cereale al Ucrainei, cât și în procesul de reconstrucție după război
În acest context, și Doina Federovici, președintele CJ Botoșani, a precizat că, prin poziția sa geografică, județul Botoșani poate deveni o placă turnată atât în exportul de cereale al Ucrainei, cât și în procesul de reconstrucție după război, care va dura ani de zile, însă va fi nevoie ca drumul județean Dorohoi – Racovăț, modernizat parțial în cadrul unui proiect pe trilaterala România – Moldova – Ucraina, să fie preluat de Ministerul Transporturilor pentru a fi transformat în sector de drum național.
„Redeschiderea Vămii Racovăt face ca drumul Racovăț – Dorohoi să devină de o importanță strategică. Este necesar ca el să devină drum național. De asemenea, este necesară urgentarea modernizării, din fonduri europene sau guvernamentale, a sectoarelor de drum național Dorohoi – Botoșani și Dorohoi – Suceava, pentru a se putea asigura condiții decente traficului de mărfuri, care va crește exponențial.
Echipa de proiect a drumului de mare viteză Botoșani – Suceava va accelera toate procedurile pentru ca această investiție să se realizeze cât mai repede. Este un motiv în plus să milităm pentru a transforma acest sector într-unul de autostradă”, a spus Doina Federovici.
Președintele Consiliului Județean Botoșani a mai subliniat necesitatea unor investiții urgente în infrastructura feroviară și anume modernizarea tronsoanelor de cale ferată Iași – Dorohoi – Leorda și Botoșani – Leorda – Verești.
Vama Racovăț a fost închisă în 2010, fiindcă nu respecta normele Schengen de securitate cu statele extra-comunitare. Partea românească a vămii a fost reabilitată cu 3,5 milioane de euro, dar, din păcate, nu și cea ucraineană, motiv pentru care nu a putut fi redeschisă.