Curtea de Apel Suceava a decis ca trei din cele patru dosare în care Consiliul Județean Suceava se judecă cu consorțiul de firme care trebuia să modernizeze drumul județean de pe axa rutieră Suceava – Iași (contractul fiind reziliat după cum deja bine se știe) să fie strămutate de la Tribunalul Suceava la Tribunalul Botoșani.
O a patra cerere în acest sens se judecă astăzi și, mergând pe cursul firesc, este destul de probabil să se ia aceeași decizie. Solicitarea de strămutare a fost făcută de Autotehnorom SRL (firma omului de afaceri Ioan Vasile Rîpan) în calitate de lider al asocierii de firme. Reprezentanții juridici ai consorțiului de firme care a avut drept lider Autotehnorom au convins judecătorii că este nevoie de o mutare a procesului la instanțele din Botoșani, pentru o judecare cât mai neutră.
Lucrările de modernizare a 75 de kilometri de drum județean sunt ”în aer”
Reamintim, pe scurt, faptul că lucrările de pe cel mai întins șantier de drumuri din județul Suceava, deschis pe 75 de kilometri, sunt sistate, în urma rezilierii contractului de către consorțiul care are în frunte Autotehnorom. Drumul prin Dolhasca, Liteni, Udești, Bosanci, Ipotești, care continuă cu un al doilea lot, care leagă localitățile Liteni, Stroiești, Costâna, Dărmănești cu drumul european E85, a rămas în șantier, spre disperarea zecilor de mii de suceveni care folosesc această șosea.
Cei de la Autotehnorom au atras atenția, încă de anul trecut, că acest contract se îndreaptă spre un fiasco, din cauza erorilor de proiectare, lipsei de flexibilitate din partea beneficiarului și supervizorului, dar și din cauza exploziei evidente a prețurilor la materiale de construcții. Între timp, litigiul a degenerat și mai mult, contractul fiind reziliat de către constructor. Consiliul Județean a reacționat la fel de virulent, invocând o reziliere ilegală și blocând garanțiile de execuție.
De ce au solicitat cei de la Autotehnorom mutarea proceselor la Botoșani
Revenind la strămutarea dosarelor la Botoșani, printre altele, reprezentanții Autotehnorom au invocat în susținerea strămutării faptul că acest litigiu este unul notoriu, ambele părți au ieșit în presă și și-au susținut punctele de vedere în mod repetat, Consiliul Județean Suceava este cea mai puternică instituție de județ, există deja o hotărâre nefavorabilă firmei, în concluzie ar exista o presiune asupra judecătorilor, chiar dacă una indirectă. Magistrații de la Curtea de Apel Suceava au admis cererile de strămutare.
Trei procese deschise de Autotehnorom, unul de CJ Suceava
Două dintre procese vizează, pe scurt, solicitările firmei Autotehnorom de restituire a garanțiilor executate silit, garanțiile de bună execuție de pe cele două loturi ale drumului județean care trebuia modernizat, în valoare de 6 milioane de euro. Un al treilea proces, deschis tot de Autotehnorom, solicită anularea documentelor constatatoare negative ale Consiliului Județean Suceava, care ar interzice firmelor din consorțiu să mai participe la licitații. Aceste documente negative au fost deocamdată suspendate, până la judecarea cererii de anulare a lor. În fine, în al patrulea proces, Consiliul Județean Suceava a dat în judecată Autotehnorom și a solicitat instanței să anuleze declarațiile de reziliere a contractului făcut de Autotehnorom și a mai solicitat sume în contul unor despăgubiri pentru reziliere și pentru oprirea lucrărilor.
Litigiu aflat la originea denunțului la DNA
De la acest contract privind cea mai întinsă porțiune de drum județean ce trebuia modernizată s-a ajuns la scandalul de corupție între timp concretizat prin trimiterea în judecată, de către DNA Cluj, a fostului vicepreședinte al Consiliului Județean Suceava, Cristinel Crețu. Cu privire la executarea firmei cu garanțiile de 6 milioane de euro, Ioan Vasile Rîpan o pune pe seama faptului că ”anumite persoane din Consiliul Județean Suceava urmăreau obținerea unor beneficii prin fapte ce aveau conotații penale, chiar cu riscul provocării falimentului societății noastre”. Crețu, aflat în arest preventiv, este acuzat că a primit mită în două rânduri de la omul de afaceri Ioan Vasile Rîpan, câte 40.000 de euro, prima fiind pentru contractul privind Axa rutieră Suceava-Iași. La a doua mită s-a organizat și flagrantul care a dus la arestarea lui Cristinel Crețu.
Executarea firmei cu 6 milioane de euro, pericol iminent pentru peste 400 de angajați
Omul de afaceri a mai subliniat că executarea intempestivă a unei firme cu sume de circa 6 milioane de euro înseamnă un risc mare de faliment pentru o întreprindere cu peste 400 de angajați. El consideră că s-a acționat în mod vădit rău intenționat față de Autotehnorom. Echipa juridică de la Autotehnorom lucrează și la plângeri penale față de funcționari din cadrul Consiliului Județean Suceava, care vor fi acuzați că au făcut abuzuri pe parcursul derulării contractului cu Autotehnorom și ulterior rezilierii contractului.
Societatea Autotehnorom SRL este tocmai liderul asocierii care lucrează la modernizarea drumului național DN 29 D Botoșani – Ștefănești.