Anturajul, curiozitatea dar şi inabilităţile emoţionale îi aruncă pe tineri în capcanele consumului de droguri. Cauzele fenomenului, aşa cum sunt înţelese şi văzute de noile generaţii, au fost dezbătute în ultimele zile de aproape 1.000 de elevi ai Colegiului Naţional „A.T.Laurian”, sub îndrumarea specialiştilor Centrului de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog (CPECA) Botoșani.
Tinerii, atât de vârsta gimnaziului cât şi a liceului, au explicat şi au concluzionat că anturajul și curiozitatea sunt principalii factori de risc în ceea ce privește consumul de droguri, însă un loc aparte îl ocupă şi lipsa abilităților emoționale. Este demonstrat faptul că debutul consumului de droguri compensează incapacitatea de a gestiona într-un mod mai productiv sentimentele de tristețe și lipsa de speranță. La vârsta adolescenței, inteligența emoțională joacă un rol deosebit în capacitatea unei persoane de a se motiva și de a-și controla impulsurile, de a amâna satisfacerea lor sau de a le suprima și de a-și influența benefic dispoziția.
Campanie de prevenirea a consumului de droguri
Întâlnirile au făcut parte dintr-o megacampanie de prevenire a consumului de substanțe psihoactive desfăşurată la Colegiului Național „A. T. Laurian” de structura teritorială a Agenției Naționale Antidrog, în perioada 4-15 aprilie.
„Activitățile s-au desfășurat în cadrul proiectelor naționale antidrog existente în oferta educațională aferentă anului școlar 2021-2022, campania extinzându-se şi la alte licee din judeţ. Obiectivele vizate de întâlnirile cu tinerii urmăresc creşterea nivelului de informare, educare şi conştientizare a populaţiei şcolare în vederea neînceperii consumului de droguri, dezvoltarea de abilităţi de viaţă necesare adoptării unor decizii informate, corecte şi responsabile în legătură cu consumul de tutun, alcool şi droguri dar şi consolidarea legăturilor afective dintre membrii familiei, dintre aceştia şi şcoală, aplicând sistematic metode fundamentate ştiinţific”, a exlicat Vlad Axinciuc, şeful CPECA Botoşani.
Activitățile au constant în dezbateri libere, cu participarea activă a elevilor, prezentarea de filmulețe, au fost utilizate ca materiale didactice diferite tipuri de ochelari care simulează anumite efecte ale consumului de substanțe psihoactive, fiind distribuite flyere și afișe cu tematică antidrog. Specialiștii centrului recomandă în continuare creșterea gradului de informare, educare și conștientizare a tinerilor în vederea reducerii cererii de droguri, precum și derularea de către psihologii și consilieri educativi a unor programe/proiecte tip „școala părinților” în care să fie cooptați cât mai mulți părinți.