Demersurile făcute la Bucureşti vizând proiectul pentru reabilitarea infrastructurii de transport cu tramvaiul nu au avut niciun rezultat. „Am trimis adrese la ministere. Nu am primit nici un răspuns favorabil, nici de la Secretariatul General al Guvernului, nici de la Ministerul Fondurilor Europene, nici de la Ministerul Dezvoltării, în sensul de a ne oferi o soluţie”, a declarat Cosmin Andrei.
Edilul intenţionează să mai poarte o discuţie pe această temă cu conducerea Agenţiei pentru Dezvoltare Regională Nord-Est.
Varianta unui credit nu este luată în calcul
Potrivit primarului, contractarea unui credit pentru a asigura partea de cofinanţare la acest proiect, care este de 60 de milioane de lei, „nu este potrivită, pentru că şi acest credit trebuie rambursat, chiar dacă într-o perioadă mai lungă”. „Putem contracta un credit pentru alte nevoi, iar pentru acest proiect să găsim bani europeni pentru că vor fi bani europeni”, a explicat Cosmin Andrei.
„S-ar putea să fim eligibili chiar cu toată valoarea”
Edilul aşteaptă ca reprezentanţii ADR să spună dacă municipalitatea este eligibilă în viitorul exerciţiu financiar cu acest proiect. „Următorul Program Operaţional Regional permite să aplicăm din nou pentru o nouă finanţare europeană, dacă renunţăm la această finanţare. S-ar putea să fim eligibili chiar cu toată valoarea, astfel încât municipalitatea să nu mai contribuie cu cofinanţarea aceasta. Din momentul semnării unui nou contract de finanţare, mai durează o perioadă, dar nu ar trebui să mai asigurăm bani din bugetul local – diferenţa care la ultima licitaţie era de 60 de milioane de lei, astăzi cred că s-a făcut 80 de milioane de lei, pentru că se scumpesc în continuare materialele de construcţii şi nici diferenţa pe suma necheltuită – pentru că noi nu avem certitudinea că vom cheltui toate cele 40 de milioane de euro până la 31 decembrie 2023”, a mai afirmat primarul.
„Proiectul a plecat din start cu stângul”
Cosmin Andrei susţine că nu s-a ajuns în acest blocaj din cauza lui. „Proiectul acesta a plecat cu stângul din start. Aşa l-am moştenit. Dacă proiectul era pornit, poate altfel stăteau lucrurile. Nu putem organiza o altă licitaţie pentru că sunt prea multe semne de întrebare şi angajez municipiul la nişte cheltuieli foarte mari şi în condiţii de risc foarte mare. Proiectul nu mai are timp să fie executat. Discutăm de 17 kilometri de infrastructură, nu este o lucrare simplă şi proiectul, repet, l-am moştenit foarte mult întârziat”, a concluzionat Cosmin Andrei.
Contractele de finanţare au fost semnate în urmă cu doi ani
Contractul de finanţare pentru reabilitarea traseului 101 a fost semnat la finele anului 2019, iar cel pentru traseul 102 în iulie 2020. La prima licitaţie organizată de municipalitatea botoşăneană nu s-a prezentat nicio firmă, deşi au fost cerute mai multe informaţii până la data limită pentru depunerea ofertelor. Municipalitatea a organizat a doua licitaţie, 27 iulie 2021 fiind termenul limită de depunere a ofertelor. La cea de a dpua licitaţie au participat două asocieri de firme, respectiv Alstom Transport – Electroalfa Internaţional şi Conest – Pod Proiect – Mari Vila Com.
Ofertele firmelor au depăşit însă fondurile de care dispune primăria. Conform contractului de finanţare europeană, municipalitatea dispune de o sumă totală de 147.952.991,38 de lei. Practic, pentru continuarea acestui proiect, municipalitatea ar mai avea nevoie de 60 de milioane de lei. „Sumele ofertate sunt între 30 şi 40% peste finanţarea europeană. Reprezentanţii firmelor au motivat că nici aceste sume ofertate nu ajung, dată fiind creşterea preţurilor materialelor de construcţie. Aceasta este o problemă la nivel naţional. Este posibil ca noi să încheiem contractele şi după aceea Guvernul României să reglementeze situaţia. E o loterie şi aici. Normal, conform legislaţiei, noi putem negocia, dar până la un 15% peste această valoare. Dacă depăşim 15% înseamnă să abandonăm totul şi reluăm procedura”, declara atunci un oficial din primăria Botoşani.
Dincolo de confinanţarea substanţială, imposibil de alocat de la bugetul local, o altă problemă este legată şi de timpul de implementare. Practic, proiectul trebuie să se încheie pe 31 decembrie 2023, termen imposibil de respectat, dat fiind faptul că sunt necesare câteva luni pentru o nouă licitaţie şi pentru realizarea proiectului tehnic. Practic, ar rămâne sub un an pentru derularea lucrărilor.