Un botoșănean s-a ales cu o notă de plată de peste 11.000 de lei după un accident banal petrecut pe o autostradă din Germania. Deși accidentul a avut loc în urmă cu aproape cinci ani, surpriza a primit-o acasă, după ce botoșăneanul și firma pentru care lucra au fost acționați în instanță de reprezentanții Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România, în urma unei proceduri internaționale.
În fapt, în seara zilei de 27 iunie 2017, botoșăneanul S.O. conducea un autoturism deținut de o societate din Deva, pe o autostradă din Germania, când a acroșat un Audi A7 Sportback, 3.0 TDI quattro, căruia i-a rupt oglinda retrovizoare din dreapta. Nu au fost răniți, nu au fost alte avarii, doar că autoturismul condus de botoșănean avea asigurarea expirată. Germanul a mers cu mașina la un service auto autorizat și a cerut efectuarea de reparații, iar nota de plată a fost pe măsură. Astfel, în devizul de lucrări figurau patru capitole de cheltuieli și anume piese de schimb (oglindă exterioară dreapta, capac piciorul oglinzii, clapetă acoperire oglindă, lumină carcasă oglindă, sticlă oglindă), manoperă (demontat/montat cadru oglindă, demontat/montat oglindă retrovizoare, demontat/montat căptușeală ușă față dreapta, demontat/montat bec, GFS/funcție ghidată, drum de probă, curățat vehicul, vopsire carcasă oglindă), costuri expert, cost imobilizare, totul în valoare de 1.566,89 euro, la care a fost adăugate taxa de gestiune, în cuantum de 213,83 euro și onorarii avocat, în cuantum de 215 euro. Asta pentru că germanul nu a vrut să se complice deloc și a apelat la un avocat care să-l reprezinte în tot acest demers.
Ulterior, potrivit normelor internaționale, costurile au fost decontate integral de Biroul Asigurătorilor de Autovehicule Germania, care a cerut mai apoi banii de la omologii români, adică de la Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR), care a trebuit la rândul său să achite banii într-un termen rezonabil. Doar că lucrurile nu s-au oprit aici pentru că BAAR a adunat toate cheltuielile generate, adică suma plătită către omologii germani, comisionul de plată interbancară, cheltuielile cu traducerea tuturor documentelor, penalitățile aferente de la data plății către germani până la recuperarea prejudiciului, plus TVA-ul, și i-a acționat în instanță pe botoșănean și firma care deținea autoturismul pentru recuperarea banilor.
Cum toată procedura a fost legală, magistrații au admis cererea și l-au obligat pe S.O. să plătească, în solidar cu firma din Deva, suma de 11.543,70 de lei. Altfel spus, oglinda autoturismului Audi a ajuns să valoreze cât șapte salarii minime pe economie. „Instanța constată că prețul de 1.566,89 euro, la care a fost adăugate taxa de gestiune, în cuantum de 213,83 euro și onorarii avocat, în cuantum de 215 euro, este un preț justificat și rezonabil, raportat la partea avariată a autovehiculului (oglinda retrovizoare, dreapta), la marca și tipul autovehiculului avariat (Audi, tip A7 Sportback, 3.0 TDI quattro), precum și la faptul că prețurile pot varia între România și Germania”, au arătat judecătorii. Sentința a fost atacată cu apel, dar acțiunea a fost respinsă de Tribunalul Botoșani. Ar mai fi o singură cale de atac, la Curtea de Apel Suceava, dar nimeni nu garantează că vor avea sorți de izbândă. În plus, cu fiecare zi de întârziere, penalitățile cresc și mai mult.