După ce deliberativul local s-a opus deciziei care viza arondarea Liceul „Elie Radu” la Liceul „Dimitrie Negreanu”, ce însemna pierderea personalităţii juridice, a urmat un alt vot prin care la Liceul „Elie Radu” a fost arondată o grădiniţă. Aleşii locali au considerat că prin acel vot unitatea liceală este salvată de la desfiinţare. Numai că a urmat o altă decizie contradictorie care parcă întăreşte informaţia vehiculată tot mai mult în spaţiul public şi anume aceea că se doreşte cu tot dinadinsul ca Liceul „Elia Radu”, unitate care în acest an ar trebui să sărbătorească jumătate de secol de la înfiinţare, să devină istorie.
Liceul „Elie Radu” nu a primit undă verde pentru planul de şcolarizare propus
Pe 18 ianuarie 2022, conducerea unităţii a primit o adresă de la Inspectoratul Şcolar Judeţean în legătură cu modificările proiectului planului de şcolarizare. Practic, au fost tăiate cele două clase de a IX-a, cu specializarea protecţia mediului şi instalaţii pentru construcţii, fiind menţinută doar clasa a IX-a seral, profil matematică informatică şi clasa a XI-a zi, profilul construcţii şi lucrări publice. La învăţământul profesional au fost aprobate două clase a IX-a. O clasă va califica lăcătuşi mecanici şi instalatori instalaţii tehnico sanitare şi de gaze, iar cea de a doua va oferi şcolarizare pentru cei doritori să devină zidar-pietrar-tencuitor, respectiv fierar betonist – montator prefabricate.
Pornind de la acest plan de şcolarizare, un oficial botoşanărean a apreciat că „susţinerea Liceului <Elie Radu> este doar la nivel declarativ deoarece se acţionează premeditat pentru închidere”.
Liceul „Elia Radu” nu are cum să aibă clase de liceu
Ada Macovei, inspector şcolar general, a explicat că Liceul „Elie Radu” „nu are cum să aibă clase de liceu”, pornind de la rezultatele obţinute în ultimii ani la Bacalaureat. „Am dat clase în plus, nu intră nimeni în restrângere, dar nu au forma de liceu, au profesională în compensare şi seral. Ei trebuie să rămână ca şcoală profesională sau liceu tehnologic fără clasa a XII-a şi bacalaureat, dacă în ultimii ani nu au reuşit să ia nici 20% dintre elevi bacalaureatul. Pentru ce să-i păcăleasacă pe elevi că e liceu, dar ei nu pot să ajungă la bac niciodată? Dacă elevii intră cu media 2 şi ceva, cum să ajungă vreodată să ia bacalaureatul? Atunci rămân cu învăţământ profesional de doi şi de trei ani”, a declarat Ada Macovei. Potrivit oficialului, se fac demersuri pentru înfiinţarea unei clase de învăţământ dual, în colaborare cu o firmă de construcţii. „Elevul ar lua 200 de lei de la firma de construcţii, 200 de lei de la şcoală, au internat. Unitatea poate fi redresată, dar să vrea colectivul de acolo”, a explicat Ada Macovei,
Oficialul a negat informaţiile potrivit cărora doreşte să închidă liceul. „Dacă nu le dădeam nici un fel de clasă a IX-a, atunci mergeau în lichidare. Nu-i închide nimeni, îi lăsăm în pace, dar nu cu nivel de liceu. E ca şi cum le-am da o clasă de matematică informatică”, a mai spus Ada Macovei.
Inspectorul şcolar general a adăugat că, pe ţintele Comitetului Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social, învăţământul botoşănean ar trebui să aibă 60% învăţământ profesional şi tehnic, dar, în realitate are 47%. „E ultimul an când ne mai aprobă, de asta vă spun că suntem încă în negocieri. Nu ne mai aprobă clase mai multe de teoretic, faţă de tehnologic şi învăţământ profesional. Ţinta naţională este de 60% şi sunt foarte puţine judeţe care au rămas aşa. Şi eu acum ce fac, de fapt? Corectez ce nu au făcut alţii, din urmă”, a concluzionat Ada Macovei.
„Lucrurile sunt un pic grăbite şi forţate”
Liviu Axinte, liderul Ligii Sindicatelor din Învăţământ, a declarat că nu este relevant rezultatul obţinut de elevii acestui liceu la bacalaureat, ştiut fiind faptul că, de regulă, la liceele tehnologice ajung elevi cu rezultate foarte slabe la învăţătură. Mai mult, scopul unui elev de la un liceu tehnologic nu ar trebui să fie neapărat obţinerea diplomei de bacalaureat, ci a atestatului profesional. Potrivit liderului LSI, era necesară conturarea unui plan de şcolarizare realist, plecând de la solicitările unităţilor de învăţământ. „Până la urmă, planul de şcolarizare poate să fie refuzat chiar şi de minister. Consider că Ministerul Educaţiei greşeşte că nu stabileşte un calendar clar. Planul de şcolarizare pe anul şcolar viitor trebuia să fie avizat şi aprobat de minister în decembrie 2021. Noi lucrăm pe un proiect al planului de şcolarizare care, teoretic, ar putea fi modificat la nivelul ministerului. Am solicitat de mai multe ori prin intermediul federaţiei, ca în decembrie să fie aprobată cifra de şcolarizare, pentru că se ştiu câţi elevi sunt în clasa a VIII-a. Lucrurile sunt un pic grăbite şi forţate şi, practic, nu are loc această discuţie, negociere, să vedem argumentele părţilor”, a spus Liviu Axinte.
Liderul LSI a adăugat că trebuie analizată situaţia de la nivelul fiecărei comunităţi, pentru a li se da posibilitatea unor elevi, fără posibilităţi materiale, să urmeze liceul în localitatea natală sau cât mai aproape de aceasta.