Vineri, 21 ianuarie, elevii de liceu și profesorii coordonatori din cadrul Centrului de Excelență Botoșani au participat la Webinar-ul (un seminar realizat online, utilizat de către organizaţii pentru a transmite un mesaj către o audienţă largă – n.r.) interactiv cu tema „Inteligența ca dar și responsabilitate”.
Webinar-ul a reprezentat o provocare, pe care conf. univ. dr. Adela Moraru de la Universitatea Dimitrie Cantemir – Târgu Mureș, profesorul Gabriel Hârtie, directorul CEX și psihologul Irina Panainte au lansat-o elevilor și profesorilor din cadrul Centrului Județean de Excelență Botoșani, o oportunitate de a lua parte la o dezbatere despre talent și performanță, despre sens, spiritualitate, valoare și inteligență.
„Organizarea acestui webinar a plecat, pe de o parte de la ideea că e important ca fiecare elev care face efort suplimentar pentru obținerea performanței să-și cunoască potențialul pe care îl are, să fie conștient de acesta și să îl valorifice astfel încât să fie autorii Binelui și pe de altă parte, de la ideea că profesorii reprezintă factorul principal care reușește să stimuleze și să valorifice la maxim resursele și potențialul individual al elevului„, a transmis Irina Panainte.
Adela Moraru, specialist în psihologie cognitivă, neuropsihologie și psihologia personalității, a însoțit participanții într-o călătorie introspectivă în care ei au descoperit că fiecare este un erou al cărui drum depinde de modul propriu în care și-l construiește și îi dă sens. Eroul este înzestrat cu daruri sau aptitudini diferite pe care este chemat să le descopere: inteligențe multiple – lingvistică, logică, muzicală, kinestezică – și cu trăsături de personalitate unice – extroversiune, conștiinciozitate, stabilitate emoțională, etc. Împreună cu partenerii de dialog – elevi și profesori – s-au stabilit căile prin care acest potențial nativ poate fi transfigurat într-o performanță remarcabilă. Intervențiile Ioanei și ale Teodorei au punctat importanța disciplinei și efortului perseverent în reușita în orice domeniu. Elevele au subliniat că profesorii și experții într-un domeniu pot fi modele ce susțin evoluția unui tânăr, dar acesta este chemat să își descopere propria vocație și cale de expresie.
Intervențiile punctuale ale lui Pavel, elev în cadrul CEX, au marcat accentele spirituale ale discuției cu exemple edificatoare din cultura română.
„M-am implicat în organizarea acestui Webinar pentru că e uimitor cum fiecare elev reprezintă o <colecție de inteligențe> exprimate prin moduri variate de învățare și prin modalități particulare de exprimare a achizițiilor dobândite și e foarte important ca aceste inteligențe să își găsească sensul”, a declarat Gabriel Hârtie.
Potrivit organizatorilor, webinar-ul a constituit un eveniment de succes, care a trezit în fiecare participant curiozitatea de a studia, de a se (auto)descoperi, de a înțelege că darul cu care sunt înzestrați, inteligenţa, reprezintă, în egală măsură și o responsabilitate de a-l dedica unor idealuri nobile.