Municipalitatea nu a luat încă nicio decizie în privinţa proiectului de reabilitare a infrastructurii de transport cu tramvaiul, după ce firmele participante la ultima licitaţie şi-au păstrat ofertele financiare. Practic, pe lângă finanţarea europeană de 147.952.991,38 de lei, municipalitatea mai are nevoie de 60.000.000 de lei, sumă imposibil de alocat de la bugetul local.
În aceste condiţii, proiectul ar putea fi implementat doar cu sprijin financiar de la nivel central. O altă problemă, pe lângă costurile foarte mari, este şi cea a timpului, dat fiind faptul că lucrările trebuie finalizate până la 31 decembrie 2023.
Demersuri fără rezultat la nivel central
Primarul Cosmin Andrei a făcut demersuri la nivel central, însă fără rezultat.
„Nu am primit semnale din partea Guvernului sau a ministerelor prin care să poată susține acest proiect. De devansarea termenelor nu poate fi vorba, deși am adresat aceste întrebări atât celor de ADR Nord-Est, Autorității de Management cât și ministerului. Avem doi factori pe care trebuie să-i analizăm, în primul rând partea financiară care presupune o cofinanțare substanțială greu de suportat pentru municipiul Botoșani și al doilea timpul cu care ne luptăm pentru că aceste proiecte trebuie să fie funcționale în 2023, decembrie. Dacă nu sunt finalizate toată finanțarea trebuie rambursată”, a explicat Cosmin Andrei.
Termen imposibil de respectat
Potrivit edilului, este imposibil de respectat acest termen, deoarece este necesară o perioadă de licitație de aproximativ șase luni aproximativ, dacă nu sunt contestaţii şi de alte şase luni pentru proiectare. Pentru realizarea lucrărilor ar rămâne la dispoziţie mai puţin de un an.
„Riscul foarte mare este să rambursăm finanțarea europeană, ca să nu mai vorbim de cofinanțarea substanțială, aproximativ 60 de milioane de lei. Fazarea acestui proiect ar fi un sprijin extraordinar ca să putem primi un alt termen pentru implementare”, a explicat Cosmin Andrei.
Situaţii similare în ţară
În situaţia municipiului Botoşani se află şi alte municipii şi oraşe din ţară care nu mai pot susţine financiar unele proiecte din cauză că au crescut foarte mult preţurile la materialele de construcţii.
„Aşteptăm ca Guvernul să analizeze varianta de a sprijini proiectele care sunt în situaţia de a fi confinanţate cu sume consistente. Aceste sume pot să vină din partea statului român, prin Guvern. UAT-urile nu au bani să susţină diferenţa de preţuri la materialele de construcţii, care este foarte mare. De aici a apărut nevoia de cofinanţare în cuantum atât de mare”, a explicat primarul municipiului.
Costurile acestui proiect au crescut foarte mult
Datele centralizate arată că valoarea lucrările de reabilitare a traseului 101 este de 93.298,149 de lei, contribuţia locală fiind de 1.938.126 de lei. Pe traseul 102, valoarea este de 93.094.525 de lei, iar contribuţia locală de 1.949.193 de lei. Aceste valori sunt din cererea pentru finanţarea europeană, în preţuri la nivelul anului 2017.
În realitate, pe lângă contribuţia locală de peste 1,9 milioane de lei pe fiecare traseu, municipalitatea ar mai trebui să găsească încă 60.000.000 de lei pentru investiţia totală, suma rezultată din diferențele de prețuri și actualizările valorilor la nivelul anului 2021. Practic, cu atât a crescut costul total al proiectului între timp.