Firmele care asigură deszăpezirea drumurilor naționale și județene au scăpat fără amenzi după intervenția întârziată de luni, 27 decembrie a.c.. Chiar dacă au existat ore bune în care nu s-a trecut deloc cu lama și nici nu au fost distribuite materiale antiderapante, iar traficul a fost dat peste cap, autoritățile au decis să nu aplice niciun fel de sancțiuni, mergând pe principiul „iarna nu-i ca vara”. „Deocamdată, nu s-a impus aplicarea unor sancțiuni. A fost acea ședință operativă de la Prefectură în care s-a discutat despre cum s-a intervenit și s-au făcut inclusiv o serie de recomandări astfel încât să nu mai fie probleme”, a spus Delia Nenișcu, purtător de cuvânt în cadrul Inspectoratului de Poliție Județean.
Prin urmare, chiar dacă șoferii au trebuit să se descurce care și cum au putut, chiar dacă circulația a fost paralizată ore bune și s-a circulat cu viteza melcului, firmele de deszăpezire au scăpat basma curată. Pe nervii oamenilor, dar și pe bani publici. Asta pentru că toate contractele încheiate pentru deszăpezire s-au făcut pe bani mulți. Astfel, deszăpezirea drumurilor naționale din județ este asigurată de societatea Sabina & Ștefana Cons SRL Satu Mare, care a câștigat licitația organizată la începutul anului de Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași. Valoarea contractului este de 21,14 milioane lei. Societatea sătmăreană a fost înființată în 2011, dar, potrivit bilanțului depus la Ministerul Finanțelor, în 2020 aceasta a avut doar 3 angajați și a înregistrat o cifră de afaceri de numai 933.468 lei.
În schimb, activitatea de deszăpezire a drumurilor județene a fost adjudecată de trei firme. Astfel, loturile I, II și IV (n.r. – cu baze la Botoșani, Dorohoi și Trușești) au fost adjudecate de asocierea de firme Ardelean Company Nord Vest Baia Mare și 07 CCC Botoșani, în timp ce pe lotul III, cu baza la Săveni, contractul a fost semnat cu societatea Loial Trans SRL Cătămărăști. Acordul cadru este valabil trei ani, iar valoarea lucrărilor prevăzute în Acordul cadru pentru perioada 2021 – 2024 este de aproximativ 38 milioane lei cu TVA. În schimb, valoarea totală a contractelor subsecvente doar pentru acest sezon de iarnă, care se va încheia pe 15 martie 2022, este de 12.681.265,94 lei cu TVA, cheltuielile putând fi influențate, fără a depăși valoarea maximă a contractelor, de condițiile meteo și de frecvența intervențiilor.
Pe de altă parte, și autoritățile au partea lor de vină. În funcție de starea vremii, dacă sunt atenționări de vremea rea, administratorii drumurilor, fie că este vorba de Secția de Drumuri Naționale, ori Direcția Județeană de Drumuri și Poduri, trebuie să notifice firmele contractante, acestea fiind obligate să aloce utilajele necesare în bazele de intervenție. Doar că utilajele intervin doar în momentul în care administratorul drumului solicită acest lucru, coordonarea făcându-se prin intermediul dispeceratelor. În schimb, cât timp utilajele stau în bazele de intervenție, firmele contractante primesc bani inclusiv pentru acest lucru.
Astfel, în cursul zilei de luni, prin fișele de intervenție întocmite, s-a văzut că pe drumurile județene s-a intervenit prima dată la ora 3-4 dimineață, când utilajele au făcut traseul stabilit și care a durat aproape cinci ore (n.r. – în funcție de lungimea drumurilor), după care utilajele au revenit în bazele de intervenție și au ieșit a doua oară pe traseu abia în jurul orelor 14 – 15, unele chiar mai târziu, pe la ora 17 – 18. Asta deși fusese emisă atenționarea de Cod galben de ninsori abundente. Prin urmare, a existat un interval de aproape cinci – șapte ore în care nu s-a intervenit deloc pe drumuri. De altfel, în momentul în care a ieșit în teren pentru a verifica starea șoselelor, prefectul județului, Dan Nechifor, a admis că au existat blocaje în trafic, iar drumarii au intervenit cam greu. “S-au trezit mai greu, tocmai de asta am şi ieşit în teren, pentru că trebuie puţin stimulaţi. Nu ştiu de ce, contractele sunt în vigoare şi totuşi ar trebui să se mişte, din punctul meu de vedere puţin mai repede”, a spus luni seară prefectul Dan Nechifor.