Proiectul vizând reabilitarea infrastructurii de transport cu tramvaiul poate fi continuat numai cu sprijin guvernamental. Şi asta pentru că, în urma licitaţiei, a reieşit că municipalitatea ar trebui să asigure o cofinanţare de 63 de milioane de lei, sumă imposibil de alocat de la bugetul local.
„Aşteptăm ca Guvernul să analizeze varianta de a sprijini proiectele care sunt în situaţia de a fi confinanţate cu sume consistente. Aceste sume pot să vină din partea statului român, prin Guvern. UAT-urile nu au bani să susţină diferenţa de preţuri la materialele de construcţii, care este foarte mare. De aici a apărut nevoia de cofinanţare în cuantum atât de mare”, a declarat Cosmin Andrei, primarul municipiului.
Potrivit edilului, asigurarea cofinanţării din bugetul local iese din calcul. „Bugetul nostru nu permite să susţinem aceste sume, fără să afectăm celelalte proiecte de dezvoltare şi fără să contractăm un împrumut care, practic, îngenunchează primăria pe partea de dezvoltare, pentru un singur proiect”, a explicat primarul.
Cosmin Andrei a adăugat că municipalitatea a trimis adrese la Ministerul Dezvoltării, Ministerul Fondurilor Europene că se confruntă cu această situaţie din cauză că preţurile au crescut extraordinar de mult. „Am avut şi discuţii cu reprezentanţii Ministerului Dezvoltării pe acest subiect, minister care gestionează Programul Operaţional Regional, acolo unde noi am aplicat. Căutăm în continuare soluţii să resuscităm acest proiect, dar cu sprijin guvernamental sau cu fonduri europene, dacă se va putea”, a concluzionat Cosmin Andrei.
Aleşii locali aşteaptă soluţii de la primar
În şedinţa din luna octombrie a deliberativului local, consilierul USR Marcel Gheorghiţă a atras atenţia că s-au cheltuit mulţi bani pe acest proiect, adăugând că primarul ar trebui să prezinte şi costurile presupuse de scoaterea dalelor cu şinele de tramvai şi reabilitarea străzilor. Consilierul PNL Eugen Ţuercanu a reamintit că încă din 2014 deliberativul local a votat planul de mobilitate urbană şi şi-a asumat printr-o succesiune de şedinţe că va implementa transport public cu tramvaiul. „Dacă la vremea respectivă noi bifam şi spuneam că nu vrem tramvai, punem troleibuz, sau autobuz, era frumos. Pierdem acum opt ani, ne întoarcem înapoi cu opt – zece ani şi nu am făcut nimic cu transportul public în oraş. Aceleaşi maxi taxi de calitate mediocră, transport prost etc”, a spus Eugen Ţurcanu.
În replică, primarul Cosmin Andrei a arătat că nu este împotriva investiţiei vizând reabilitarea căii de rulare a tramvaielor, numai că municipalitatea, pe lângă finanţarea europeană de 180 de milioane de lei, trebuie să contribuie cu 63 de milioane de lei.
„Nu există nici un orizont optimist şi calendarul nu poate devansat. Avem un termen foarte clar – decembrie 2023 şi nu mai avem nici timp ca să facem proiectare şi execuţie. Astăzi suntem la limită cu timpul”, a explicat Cosmin Andrei. Primăria nu mai poate organiza o altă licitaţie din cauză că nu s-ar mai putea încadra cu lucrările până la 31 decembrie 2023 şi ar exista riscul să ramburseze tot ceea ce ar cheltui din finanţarea europeană atrasă.
Legat de acest proiect, părerile botoşănenilor sunt împărţite. Unii nu ar dori ca municipalitatea să renunţe la o finanţare europeană importantă, în timp ce alţii, cu gândul la haosul care se va instala în oraş la demararea lucrărilor şi costurile însemnate, susţin varianta transportului local cu autobuze, inclusiv cu cele electrice, mai ales că în acest mod ar putea fi asigurate trasee şi pentru zonele mărginaşe ale municipiului.