Perioada fiecărui sfârșit de an aduce, la fel ca în cazul altor momente semnificative ale anului, o creștere a numărului tentativelor de fraudă. Tot mai mulţi botoşăneni cad prabă fraudelor pe intenet, comise în numele unor bănci.
Ultimul atac de acest fel are loc, în aceste zile, în numele BRD. Mii de botoşăneni au primit, fie prin email, fie SMS, un mesaj prin care sunt îndemnaţi să se logheze cu datele personale într-un cont, aşa-zis al BRD, pentu a actualiza o serie de informaţii sau a activa un cont. În realitate, îşi dau datele bancare unor piraţi de pe internet.
În contextul general al sărbătorilor, al achiziționării de cadouri și al înmulțirii numărului tranzacțiilor care implică folosirea cardurilor și a aplicațiilor de mobile banking, atacatorii virtuali încearcă să se substituie, prin metode tot mai complexe, companiilor legitime ale tranzacțiilor, fie ei comercianți, persoane fizice, instituții bancare sau companii.
De altfel, şi reprezentanţii BRD au emis un comunicat în care încearcă să îşi pună în gardă clienţii. „Chiar în aceste zile există o acțiune de tip phishing pe e-mail și SMS care îi vizează pe clienții BRD. Acest tip de acțiune are drept țintă furtul de date cu caracter personal (nume, CNP, număr de telefon etc.), a datelor de card (numărul cardului, data expirării, CVV/CVC) și a codurilor de validare / autorizare (codurile OTP – parole de 6 cifre primite prin SMS de la BRD), cu scopul activării neautorizate a serviciului de internet și mobile banking YOU BRD și al efectuării de operațiuni neautorizate – practic, furtul unor sume de bani din conturile dumneavoastră. Dacă primiți e-mail-uri sau SMS-uri suspecte, aparent transmise de către bancă sau de către reprezentanții acesteia, prin care vi se solicită astfel de date, vă recomandăm să nu accesați linkurile, să nu răspundeți la mesajele primite și să nu furnizați niciun fel de informații. Vă rugăm, de asemenea, să semnalați orice suspiciune la adresa mybrdcontact@brd.ro”, se arată în comunicatul celor de la BRD.
Oamenii legii spun că, pe lângă mesajele de tipul celor care ar veni din partea unor bănci, preferate sunt şi înşelăciunile celor care postează diverse obiecte la vânzare pe site-uri de profil.
Potrivit poliţiştilor botoşăneni, numărul infracţiunilor de acest fel este tot mai mare. „La nivelul serviciului de investigatii criminale sunt în lucru peste 80 de dosare penale privind infracţiuni de înşelăciune prin această metodă. Prejudiciiile variază de la 30 de lei la 18.000 de lei”, a precizat agent principal Delia nenişcu, purtătorul de cuvânt al IPJ Botoşani. Potrivit acesteia, sunt şi multe dosare finalizate, în care păgubiţii şi-au recuperat prejudiciile.
Modul de operare prin care sunt comise astfel de infracțiuni constă în contactarea victimei, care a postat un anunț de vânzare pe un site de anunțuri, printr-un mesaj pe telefon prin care este întrebată dacă anunțul postat este de actualitate, iar în cazul răspunsului afirmativ, este trimis un link, pe care victima îl accesează și unde îi sunt solicitate datele înscrise pe card. Ulterior, persoana care comite infracțiunea, îi comunică victimei ca v-a primi un mesaj pentru a confirma primirea banilor pe produsul pe care îl are la vânzare, însă, de fapt victima avizează tranzacția și îi sunt sustrași bani din cont.
„Atragem atenția persoanelor care au postat anunțuri cu diferite produse pe care le oferă spre vânzare pe site-urile de profil, să nu ofere potențialilor cumpărători datele înscrise pe card pentru a primi contravalaorea produsului, ci doar numărul unic de identificare al contului, respectiv codul IBAN. Cardul bancar este un instrument de plată, NU DE ÎNCASARE, adică este folosit pentru a face plăți, nu pentru a încasa banii pe card. Așadar, nu oferiți datele( număr, data de expirare și CVV) altor persoane care susțin că îți vor trimite bani”, a explicat purtătorul de cuvânt al IPJ Botoşani.