După ce ieri primarul Cosmin Andrei anunţa că populaţia va fi consultată în privinţa proiectului de reabilitare a infrastructurii de transport cu tramvaiul, această problemă a fost dezbătută şi în şedinţa de astăzi a Consiliului Municipal.
Consilierul USR Marcel Gheorghiţă a apreciat că, din moment ce se vorbeşte despre transferul de responsabilitate spre populaţia municipiului, primarul „ne pregăteşte cumva de un eşec al acestui proiect” şi l-a întrebat dacă are creionat un alt proiect vizând transportul în comun. „Citisem că s-ar putea să apară nişte axe, ne vom lua avioane, elicoptere, o să vedem ce o fi, electrice, pe hidrogen. Vreau să vă reamintesc că proiectul a costat nişte bani din bugetul local, toate proiectele şi avizele sunt suportate de la bugetul local, acestea sunt cheltuieli neeligibile”, a spus Marcel Gheorghiţă. Din moment ce au fost scoase dalele cu şina de tramvai de pe străzile Nicolae Iorga şi Viilor, Marcel Gheorghiţă a arătat că primarul ar trebui să aibă unele date în privinţa costurilor şi să spună cât ar însemna, eventual în milioane de euro, reabilitarea străzii Primăverii şi a Căii Naţionale. „Pe aceste străzi sunt căile de rulare care ne deranjează zi de zi şi tot am aşteptat să se înceapă aceste noi investiţii de reabilitare şi se pare că nu vor mai începe”, a concluzionat Marcel Gheorghiţă.
„S-a tras frâna de mână”
Primarul a fost întrebat şi de către consilierul liberal Eugen Ţurcanu de ce vrea să renunţe la tramvai şi de ce nu a luat toate măsurile în acest an pentru a fi desemnată o firmă care să înceapă lucrările. „S-a tras frâna de mână, în termeni plastici. Aţi impus celor de la achiziţii şi de la comisia de evaluare să încetinească ritmul şi să găsească orice chichiţă, orice motiv numai să nu facem acest proiect. Aveţi un fix cu autobuze electrice, care ne vor costa de ne vor usca, dincolo de proiectele şi planurile peste planuri şi consultanţă, pe care le-am plătit în decursul anilor. Din 2014 de când am votat acel plan de mobilitate urbană, ne-am asumat printr-o succesiune de şedinţe de CL că vom implementa transport public cu tramvaiul. Dacă la vremea respectivă noi bifam şi spuneam că nu vrem tramvai, punem troleibuz, sau autobuz, era frumos. Pierdem acum opt ani, ne întoarcem înapoi cu opt – zece ani şi nu am făcut nimic cu transportul public în oraş. Aceleaşi maxi taxi de calitate mediocră, transport prost etc”, a spus Eugen Ţurcanu.
„Astăzi suntem la limită cu timpul”
Cosmin Andrei le-a răspuns celor doi consilieri arătând că nu este împotriva investiţiei care priveşte reabilitarea căii de rulare a tramvaielor, numai că municipalitatea are nevoie de 13 milioane de euro pentru a semna contractul, pe lângă finanţarea europeană de 180 de milioane de lei. Cele 13 milioane de euro sunt rezultatul creşterii preţurilor la materialele de construcţii. „Nu există nici un orizont optimist şi calendarul nu poate devansat. Avem un termen foarte clar – decembrie 2023 şi nu mai avem nici timp ca să facem proiectare şi execuţie. Astăzi suntem la limită cu timpul”, a explicat Cosmin Andrei. Primăria nu mai poate organiza o altă licitaţie din cauză că nu s-ar mai putea încadra cu lucrările până la 31 decembrie 2023 şi ar exista riscul să ramburseze tot ceea ce ar cheltui din finanţarea europeană atrasă. „Suntem în faţa unei încercări foarte grele, dar, repet, nu este decizia mea, astăzi, să renunţăm la tramvaie. De asta am venit cu o consultare şi am cerut sprijinul tuturor ca să vedem ce facem mai departe. Să avem toate datele şi să vedem ceea ce îşi doresc botoşănenii. Dincolo de aceste declaraţii politice, trebuie să punem interesul botoşănenilor pe primul loc”, a mai spus Cosmin Andrei.