Botoşănenii care nu s-au vaccinat, nu au avut Covid şi nici nu doresc să se testeze nu vor putea să-şi facă în această perioadă cărţi de identitate. Asta deoarece Serviciul Public Comunitar de Evidenţă a Persoanelor (SPCLEP) funcţionează la etajul III al Uvertura Mall, iar potrivit noilor reglemetări anunţate de autorităţi accesul în incinta clădirii se poate face doar pe bază de certificat verde sau cu test şi programare.
Constantin Gabur, şeful acestui serviciu, a declarat că testarea, respectiv prezentarea certificatului verde sau a dovezii că o persoană a trecut prin boală se fac la intrarea în mall. „Noi facem cărţi de identitate. Toate persoanele care pot să prezinte dovezi de vaccinare, că au trecut prin boală sau au teste să vină cu aceste documente să le prezinte la intrarea în mall. Cei care nu pot prezenta aceste documente să aştepte să se ridice restricţiile”, a explicat Constantin Gabur.
Programările se fac la mall până la ora 9.00
Modalitatea de lucru în privinţa programării este următoarea: la ora 8:00, când se deschide aparatul de bonuri, un funcţionar de la acest serviciu sau un poliţist local ia mai multe bonuri de ordine pe care le împart persoanelor care aşteaptă în faţa mall-ului şi care vor să-şi facă noi cărţi de identitate. „Colegul nostru sau politiştul local stă cu bonurile acolo până la ora 9:00, când începem noi lucrul cu publicul„, a spus Constantin Gabur. În funcţie de numărul de pe bon, omul află la ce oră trebuie să se prezinte la ghişeu. Într-o oră se rezolvă între 15 şi 20 de bonuri.
Oficialul a adăugat că botoşănenii trebuie să ştie că toate cărţile de identitate care au expirat în perioada pandemiei, respectiv începând cu 8 martie 2020, sunt valabile pe toată perioadă stării de alertă plus încă 90 de zile după ce se încheie starea de alertă. Astfel, toate instituţiile sunt obligate să ţină cont de cărţile de identitate, chiar dacă acestea sunt expirate. Cărţile de identitate expirate în perioada pandemiei pot fi folosite inclusiv la bănci, pentru înscrierea la un concurs sau pentru încheierea unor contracte cu furnizorii de utilităţi. Cărţile de identitate expirate nu sunt valabile însă pe teritoriul altei ţări.
În această perioadă au mai scăzut cererile de cărţi de identitate. Astfel, dacă în luna august se primeau şi câte 120 de solicitări pe zi, acum acestea s-au redus la jumătate. „Pentru că o perioadă au fost probleme din cauză că a lipsit plasticul pentru cărţile de identitate, acestea s-au tipărit în număr mic. Dacă eram în urmă cu aproximativ o lună, acum suntem în urmă cu o săptămână. Adică astăzi am început să dăm la tipar cărţile pentru care au fost depuse cereri la începutul săptămânii trecute. Suntem într-un ritm mai bun”, a mai spus Constantin Gabur.
Activitatea de eliberare a certificatelor de naştere şi de deces se desfăşoară fără ca solicitanţii să fie condiţionaţi de prezentarea documentelor de vaccinare sau de trecere prin boală. Cei care solicită aceste documente intră pe holul de la Casa Cărţii, acolo unde se află un funcţionar al serviciului care le preia documentele. Activitatea se derulează în conformitate cu normele sanitare, fiind obligatorie purtarea măştii de protecţie şi dezinfectarea mâinilor.
La această dată se ia în calcul posibilitatea ca, începând cu luna noiembrie, funcţionarii serviciului să lucreze, câteva ore şi în zilele de duminică.