spot_img
luni, noiembrie 25, 2024
HomeLocal BT„Drumul rușinii”, pe lista proiectelor propuse de CJ pentru finanțare prin PNI

„Drumul rușinii”, pe lista proiectelor propuse de CJ pentru finanțare prin PNI

Consiliul Județean (CJ) Botoșani a atacat Programul Național de Investiții (PNI) Anghel Saligny” cu un drum cu care s-a făcut de râs. Este vorba de drumul județean 282B, adică varianta către Iași prin Prăjeni și Plugari, care a făcut subiectul scandalului Bitunova. În 2013, CJ Botoșani a încredințat societății Bitunova asfaltarea drumului, firma angajându-se că va reabilita șoseaua printr-o tehnică revoluționară, ce presupunea reciclarea asfaltului existent printr-un adaos de bitum și turnarea unui strat de asfalt peste piatră spartă. Ulterior, Curtea de Conturi a descoperit o serie de nereguli, a dispus sistarea lucrărilor, constructorul a refuzat să refacă lucrarea, iar CJ a refuzat să preia investiția. A urmat o întreagă nebunie, cu procese în instanță, lucrările fiind întârziate din cauza litigiului dintre Bitunova şi CJ, care a presupus mai multe expertize tehnice. Procesul s-a întins până în vara anului trecut, când CJ a fost obligat de instanță să plătească aproape 1,6 milioane de euro față de Bitunova, intrată între timp în insolvență.

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Pentru că drumul era un dezastru, CJ a decis a doua asfaltare. Astfel, în vara lui 2019 s-au turnat încă două straturi de asfalt pe cei 12 kilometri între Flămânzi și Prăjeni, pentru care s-au cheltuit alți 7,5 milioane de lei. În schimb, pe ultimii 2,77 kilometri lucrările nu s-au putut efectua întrucât acea porțiune figura ca drum de piatră, necesitând lucrări de investiții. Acest lucru a presupus efectuarea tuturor pașilor ceruți de o lucrare de modernizare. Așa se face că lucrările pe cei 2,77 kilometri au debutat abia în martie a.c., constructorul având la dispoziție opt luni pentru a finaliza investiția, costul fiind de 8,5 milioane de lei. Acum, CJ a inclus „drumul rușinii” (n.r. – așa cum fusese supranumit DJ282B) pe lista obiectivelor pentru finanțare prin PNI „Anghel Saligny”. Asta în condițiile în care CJ a cheltuit deja pe acest drum, în ultimii ani, circa 6 milioane de euro, pe lista trimisă către PNI investiția fiind evaluată la 56 de milioane de lei cu TVA. Dacă va fi admis, proiectul ar putea primi finanțare numai pentru lucrările pentru cei aproape 13 kilometri de drum nemodernizați (n.r. – adică fără cei 2,77 kilometri modernizați în prezent).

Proiectele cu care CJ Botoșani atacă PNI s-au stabilit luni, pe 4 octombrie a.c., în cadrul unei ședințe extraordinare. Astfel, consilierii județeni au decis ca instituția să trimită la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației nu mai puțin de 11 proiecte de investiții. Toate sunt axate pe modernizarea unor sectoare de drumuri județene, care totalizează aproape o sută de kilometri. Cumulat, proiectele însumează 450 de milioane de lei, adică aproape 90 de milioane de euro. Dacă unele dintre acestea sunt absolut necesare, întrucât este vorba de tronsoane de drum ignorate anii trecuți și aflate la stadiul de drum de piatră, alte drumuri au mai făcut obiectul unor lucrări în urmă cu câțiva ani.

Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA ) a anunțat pe 23 septembrie a.c. lansarea platformei digitale pentru depunerea proiectelor în cadrul Programului Național de Investiții (PNI) „Anghel Saligny”. Platforma https://investitii.mdlpa.ro/ a fost special creată pentru depunerea cererilor de finanțare pentru proiectele de construcție și modernizare a drumurilor, a rețelelor de apă și canalizare. Pentru asigurarea dezvoltării echitabile a localităților, Guvernul a luat în calcul sume prealocate pentru fiecare localitate. Este vorba despre cel puțin 140 de milioane de lei pentru fiecare județ, minimum 4 milioane pentru fiecare comună și cel puțin 7 milioane de lei pentru fiecare oraș. De asemenea, pentru fiecare municipiu vor fi alocate minimum 10 milioane de lei și cel puțin 43 de milioane de lei pentru reședințele de județ. Prin urmare, proiectele care ar urma să fie depuse de CJ totalizează de trei ori mai mult decât media de 140 de milioane de lei estimată de Guvern a fi alocată fiecărui județ în parte.

Cererile de finanțare se pot depune până la data de 8 noiembrie 2021, atât electronic, pe platforma pusă la dispoziție de MDLPA, dar și fizic, conform unei programări ce se poate face pe aceeași platformă. În alocarea fondurilor se va ține cont de datele demografice, bugetele primăriilor, numărul de obiective aflate în derulare pe fiecare județ din totalul investițiilor aflate în derulare la nivel național, necesarul de fonduri pentru finalizarea obiectivelor de investiții începute și nefinalizate, precum și de alți indicatorii statistici.

Cele 11 sectoare de drum propuse de CJ pentru finanțare prin PNI sunt:

– Avrămeni – Panaitoaia – D. Cantemir – DN 24 (DJ 294A) – 7,8 kilometri – valoare 41,6 milioane lei (cu TVA);

– Coțușca – Viișoara Mică – Viișoara (DJ 293A) – 6 kilometri – valoare 23,5 milioane lei (cu TVA);

– DJ 291B (Lozna) – Călinești – DN 29C – Talpa (DJ 291K) – 7,22 kilometri – valoare 26,7 milioane lei (cu TVA);

– Ștefănești – Murguța – Dobârceni (DJ 294B) – 10,6 kilometri – valoare 39 milioane lei (cu TVA);

– Mileanca – Codreni – Puțureni – Coțușca (DJ 293) – 15 kilometri – valoare 77,5 milioane lei (cu TVA);

– Borolea – Hănești (DJ 294C) – 5 kilometri – 34 de milioane de lei (cu TVA);

– Oroftiana și Baranca – Bajura (DJ 291D) – 10 kilometri – 40,2 de milioane de lei (cu TVA);

– Darabani – DJ 293 (DJ 298A) – 9,75 kilometri – 35,2 milioane de lei (cu TVA);

– DN 29 – Corni – Sarafinești – Poiana – Vorona (DJ 208H) – 12,5 kilometri – valoare 65 milioane de lei (cu TVA);

– Limită județ Iași – Prăjeni – Câmpeni – Flămânzi (DJ 282B) – 12,64 kilometri – valoare 56 de milioane de lei (cu TVA);

– Avrămeni – Panaitoaia (DJ 294A) – 2,1 kilometri – valoare 8,2 milioane lei (cu TVA).

 

Deja ai votat!

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Botoșani
nori împrăștiați
2.7 ° C
3.9 °
2.6 °
70 %
4.4kmh
37 %
lun
4 °
mar
4 °
mie
5 °
joi
7 °
vin
3 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Pentru că nu s-a vândut nici alcool și secțiile s-au mutat, pentru a nu enerva alegătorii, a fost nevoie de indicatoare.

EDITORIAL

Când apare acest text veți ști deja rezultatele preliminarii ale primului tur al alegerilor pentru noul președinte al țării. Cătălin Stoica, reputat profesor universitar...

EPIGRAMA ZILEI

În sfârșit, ceva normal: „Baștanii” de la partid I-au promis că-l pun central La Barça - Real Madrid!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...