Heliportul promis botoșănenilor în toamna lui 2018 prinde contur, însă nu în realitate, ci doar pe hârtie. Inspectoratul General de Aviație (IGAv), care administrează proiectul, abia a scos la licitație, pe 30 august a.c., serviciile de proiectare și asistență tehnică. Lucrarea a fost adjudecată de o societate care a mai lucrat în domeniu, ABC Development Aviation SRL București, care va încasa pentru acest lucru aproape 19.000 de euro.
Firma va realiza în primă fază proiectul și va elabora documentațiilor necesare pentru obținerea avizelor, acordurilor și autorizațiilor necesare obținerii autorizației de construire. Tot ABC Development Aviation SRL se va ocupa de obținerea avizelor de amplasament, avize tehnice de racordare la utilități, studii de soluție, autorizații de construire/desființare și planuri urbanistice. Ulterior, documentele vor fi trimise către IGAv, pentru ca acestea să fie verificate de către specialiști verificatori. După parcurgerea acestor pași, va urma etapa a II-a care presupune organizarea licitației pentru desemnarea constructorului, acesta urmând să lucreze sub coordonarea ABC Development Aviation, pe baza proiectului tehnic de execuție și a detaliilor de execuție. Tot firma bucureșteană va asigura asistență tehnică pe toată perioada de derulare a investiției și va organiza recepția la finalizarea lucrărilor.
Autoritățile județene au cerut de mai mulți ani înființarea unui heliport pentru ca elicopterul SMURD, care transportă bolnavi în stare gravă la clinicile de specialitate din țară, să poată ateriza în condiții de siguranță, inclusiv noaptea. În 2018, Guvernul a fost accesat un proiect transfrontalier România- Republica Moldova, cu fonduri europene prin Programul Operațional Comun 2014-2020, care includea printre altele construcția a șapte piste de aterizare pentru elicoptere, trei în România, patru în Republica Moldova, pe listă fiind și heliportul de la Botoșani. Contractul a fost semnat în iunie 2019, când banii au fost asigurați, urmând ca autoritățile din Botoșani să pună la dispoziție terenul. Inspectoratul pentru Situații de Urgență Botoșani a găsit o bucată de teren chiar în vecinătatea sediului din strada Uzinei, dar ulterior IGAv a ajuns la concluzia că una dintre laturile terenului ar trebuie să fie mai lată cu trei metri, pentru a fi asigurat și perimetrul de siguranță. De aici au început problemele, fiind nevoie de o întreagă birocrație care a ajuns până la Ministerul Transporturilor pentru ca cei de la CFR Infrastructură, care dețineau terenul învecinat, să cedeze palma de pământ necesară.
Conferința de deschidere aferentă proiectului SMURD 2, care include și heliportul de la Botoșani, a fost organizată abia pe 19 august a.c., la Iași, însă atunci nu s-a pomenit nimic despre investiția de la Botoșani, nici măcar în treacăt. Vestea a venit mai apoi de la IGAv, care a scos la licitație proiectul, semn că lucrurile încep să se miște. Heliportul va trebui realizat până cel târziu la sfârșitul anului 2022, adică într-un interval de un an și trei luni, întrucât, în situația în care lucrările se vor prelungi peste această dată, autoritățile riscă să piardă finanțarea europeană.