Un autoturism Dacia 1300 fabricat în urmă cu 46 de ani a fost adus spre verificare la reprezentanța Botoșani a Registrului Auto Român (RAR) pentru a fi înmatriculată în județ. Mașina a fost adusă din Germania, a fost restaurată de un pasionat din județ, iar modul în care arăta i-a uimit inclusiv pe angajații RAR.
„Colegii noștri de la RAR Botoșani, care au văzut Dacia roșie ca focul, s-au gândit pentru o secundă că producătorul de la Mioveni a reluat fabricarea modelului 1300, ca urmare a crizei de componente electronice de la nivel mondial”, a menționat pe pagina lui de Facebook Cătălin Boboc, șeful RAR Botoșani. În ciuda vechimii, autoturismul arăta de parcă ar fi ieșit atunci de pe poarta fabricii. Totul strălucea, piesele păreau a fi abia montate, iar autoturismul era proaspăt antifonat. În plus, pe partea din față era prima emblemă a Uzinei de Autoturisme Pitești, barele de protecție din metal erau cromate, iar componentele păreau a fi cele originale, de la prima serie de autoturisme Dacia 1300 ieșite de la Pitești care erau sub marca Renault. Restaurarea i-a surprins pe toți, „Proprietarul, un bărbat de 42 de ani, a adus-o din Germania și, după doi ani de muncă, a obținut ceea ce credem că nici măcar fotografiile nu pot reda cu adevărat”, a mai arătat Cătălin Boboc.
În județ ar mai exista încă cinci mașini vechi de peste 50 de ani și care sunt înmatriculate. Este vorba de un Mercedes 230 fabricat în 1968 și adus în județ anul acesta, tot din străinătate, mașina fiind la prima înmatriculare în România. La aceasta se adaugă un autoturism Moskvici fabricat în 1966 și înmatriculat în județ în anul 2000. Pe listă mai apare un autoturism Fiat 500, fabricat în 1967, dar și un vechi IMS, vestitul M461, fabricat în 1967, dar și un camion SR DAC fabricat în același an. Comisarul șef Marian Ciornea, șeful Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor nu exclude ca în județ să existe și alte mașini mai vechi, însă acestea nu sunt înmatriculate pentru a putea circula pe drumurile publice. „Sunt mai mulți botoșăneni pasionați de mașini de epocă, însă o situație exactă cu exemplarele vechi este greu de aflat dacă acestea nu sunt înmatriculate”, a spus comisarul șef Marian Ciornea.
De altfel, în municipiu a putut fi admirată și o altă Dacia 1300, recondiționată, care purta însemnele vechii Miliții de pe vremea comuniștilor. În județ, ar mai exista și un localnic din Flămânzi, care închiria pentru diverse evenimente festive un Bremen Sport Mini Mark, fabricată în SUA, cu certificat de vehicul istoric eliberat în Spania. La Darabani ar mai fi un Lincoln Continental Presidential, mașină care ar fi fost folosită de George W. Bush în campania electorală, din 2001, pentru obținerea primului său mandat de președinte al Statelor Unite ale Americii. Limuzina a fost fabricată în 1973 și a fost adusă din California în urmă cu aproape doi ani, prețul de achiziție fiind undeva la 15.000 de euro, plus taxe.
Mai multe mașini de epocă au putut fi vizionate anul acesta în județ, cu ocazia celei de a șasea ediții a raliului „Moldova Classic Rally” organizat de asociației „Retromobil Club România”. Evenimentul s-a desfășurat pe parcursul a două zile și a presupus parcurgerea unui traseu care a cuprins mai multe localități din județ. Participanții au fost împătimiți ai mașinilor din județele aflate în nordul țării, de la Botoșani, Iași și Suceava.
Unul dintre cei mai pasionați restauratori de mașini ar fi în satul Mândrești, din comuna Vlădeni, care este căutat de mulți români interesați să recondiționeze mașini vechi. Munca este însă una sisifică și, pe lângă bani, timp necesar pentru a căuta piesele autentice, restaurarea presupune multă meticulozitate. De aceea, mașinile restaurate reprezintă, dincolo de toate, o operă de artă.