Municipalitatea nu renunţă la demersul vizând demolarea garajelor de lângă Colegiul Naţional „Mihai Eminescu”. Deşi botoşănenii care au garaje în zonă l-au ameninţat pe primarul Cosmin Andrei că vor strânge semnături pentru demiterea lui, edilul a declarat că urmăreşte interesul comunităţii, chiar cu riscul de a isca unele nemulţumiri.
„Lucrăm la procedură cu înscrierea dreptului de proprietate. Am aprobat hotărâre de Consiliu Local ca să avem toate argumentele că suntem proprietari pe teren. Chiar dacă era domeniul public, trebuia să fie înscris în cartea funciară şi hotărârea pe care am adoptat-o a fost trimisă la Oficiul Judeţean de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, ca să dea cei de acolo un aviz. După aceea, vom da un termen pentru dezafectarea voluntară a acelor garaje”, a declarat Cosmin Andrei.
„Nu am abandonat sub nicio forma acest demers”
Ulterior, va fi iniţiat un proiect de hotărâre de Consiliu Local cu Planul Urbanistic de Detaliu vizând amenajarea unei parcări în locul garajelor. „Acel PUD reprezintă interesul public. Aşa am spus că trebuie să dovedim un interes public în tot acest demers. Nu am abandonat sub nicio forma acest demers, numai că aşa este procedura birocratică, uneori mai de durată. Vom vedea ce termen le vom da proprietarilor acelor construcţii pentru conformarea voluntară. Aici sunt discuţii”, a explicat Cosmin Andrei.
Edilul a adăugat că proprietarii construcţiilor din zonă sunt informaţi în legătură cu intenţiile municipalităţii.
Prin această decizie, Municipiul Botoşani intră în rândul oraşelor unde s-a luat măsura demolării garajelor care ocupă domeniul public şi nu mai sunt folosite pentru maşini, ci au fost transformate în magazii, ateliere sau loc de jucat table cu vecinii. Dezafectarea acestor construcţii este cu atât mai necesară cu cât foarte mulţi botoşăneni se confruntă cu mari probleme în privinţa găsirii unui loc de parcare.
Anunţul a fost făcut pe 25 martie
Pe 25 martie, Cosmin Andrei anunţa că a ales zona de lângă Colegiul „Mihai Eminescu” din cauza aspectului inestetic al acelor construcţii din tablă, dar şi din nevoia de a asigura noi locuri de parcare. „Sunt convins că după ce vom realiza acest proiect, numărul locurilor de parcare va fi mai mare decât numărul garajelor pe care le avem astăzi acolo, garaje care consider că botoșănenii care le dețin, le folosesc în alt scop decât cel inițial, pentru parcarea autoturismelor”, a mai afirmat atunci primarul.
Garajele de lângă Colegiul „Mihai Eminescu” se regăsesc în evidenţe ca locuri de parcare acoperite, nu figurează drept construcții. Dacă acest proiect va fi de succes, va fi aplicat şi în alte zone din municipiu.
„Nu vrem să fim cobai”
La începutul lunii iulie, repreznetaţii proprietarilor de garaje din acea zonă s-au prezentat la primărie, unde au discutat cu primarul Cosmin Andrei şi cu Iulius Gherase, şedul Serviciului Patrimoniu. Aceştia s-au declarat revoltaţi de intenţiile edililor şi au ameninţat chiar cu procese şi cu strângerea de semnături pentru demiterea primarului.
Despre necesitatea eliberării domeniului public de garaje se vorbeşte de mulţi ani, însă până acum luarea acestei măsuri a fost amânată, în principal din calcule electorale. Cu siguranţă că această măsură este nepopulară în rândul proprietarilor respectivelor construcţii, însă este salutată de tot cei nemulţumiţi de haosul existent în municipiu.
La Botoşani, cele mai multe garaje au fost construite după 1990, când s-au încheiat contracte de concesiune pe 25 de ani, la preţuri modice, de la un lei până la 3,5 lei pe metru pătrat. După expirarea contractului iniţial, concesiunea a fost stabilită la preul zonei, astfel că pentru un garaj se plăteşte, în medie, o concesiune de 700 de lei pe an.