Ierarhizarea elevilor botoşăneni în funcţie de media de admitere la liceu a evidenţiat o problemă cu care se confruntă învăţământul botoşănean de mai mulţi ani. Astfel, elevi care nu au reuşit să obţină măcar media de admitere 5, au absolvit învăţământul gimnazial cu medii generale foarte mari. Spre exemplu, un elev de la Şcoala „Ion Bojoi” Flămânzi, are media de admitere 4,93, însă a absolvit gimnaziul cu 8,28, în timp ce un alt elev de la Şcoala Stăuceni, are media de admitere 4,76 şi cea de absolvire gimnaziu de 8,81. Sunt şi elevi din mediul urban cu astfel de diferenţe. Astfel, un elev de la Şcoala 10,figurează în ierarhia judeţeană cu medie de itnrare la liceu de 3,95, în timp ce media anilor de gimnaziu este 8,18. Un alt elev de la Liceul cu Program Sportiv va intra la liceu cu media 3,92, în dreptul anilor de gimnaziu figurând media generală 8,23. Elevul de la Şcoala „Spiru Haret” Dorohoi, care încheie ierarhia judeţeană cu media de admitere 2,39, are media generală în clasele V-VIII de 7,56. Sunt şi mulţi elevi la care între media de admitere şi cea din clasele V-VIII există o diferenţă de peste trei puncte.
„Cum poate un copil cu media anilor de studii peste 9 să ia sub 4 la evaluare?”
Daniel Botezatu, inspector şcolar general, a anunţat că vor fi făcute verificări în şcoli pentru a se stabili de ce copii premianţi în gimnaziu au luat note aşa de mici la evaluarea naţională. „De ce copii cu medii apropiate de zece, ca medii ale anilor de studii, au luat note foarte mici la examenele de evaluare națională? E o situație care necesită analize speciale! Cum poate un copil cu media anilor de studii peste 9 să ia sub 4 la evaluare? Cineva a greșit grav. Cine? Vom vedea!”, a spus oficialul.
Ada Macovei, inspector şcolar general adjunct, susţine că analiza trebuie să aibă în vedere notele avute de candidaţi la disciplinele de examen, nu media celor patru ani de studiu. Potrivit oficialului, elevii au desen, muzică, educaţie fizică şi alte discipline la care, de regulă, se pun note mari, care, în final, „saltă” şi media generală. Totodată, Ada Macovei consideră că toate aceste analize trebuie să plece şi de la faptul că aproape în fiecare an matematica a fost disciplina care le-a creat cele mai multe probleme candidaţilor la Evaluarea Naţională.
Multe cadre didactice sunt de părere că diferenţele pleacă de la faptul că în unele şcoli notele mari nu sunt totdeauna în concordanţă cu nivelul de pregătire a elevilor existând semne de întrebare şi în ceea ce priveşte obiectivitatea evaluării. Ca în fiecare an, oficialii din educaţie anunţă verificări, însă cert este că şi în acest an vor intra la liceu elevi cu medii foarte mici şi mulţi dintre ei vor realiza că nu fac faţă cerinţelor învăţământului liceal. Alte cadre didactice pun rezultatele slabe pe seama emoţiilor, afirmând că trebuie să se ţină cont de faptul că absolvenţii de gimnaziu s-au aflat la primul examen important din viaţa lor. Dincolo de analize şi verificări, important este şi modul în care aceşti elevi sunt consiliaţi în privinţa completării fişelor cu opţiuni, în vederea admiterii la liceu.
În ierarhia judeţeană, primii zece elevi au media de admitere între 9,96 şi 9,84 şi media anilor de gimnaziu între 10 şi 9,92. Ultimii zece elevi, au media de admitere între 2,98 şi 2,38, iar media generală după gimnaziu între 5,74 şi 7,56.
Pe tranşe de medii de admitere, situaţia se prezintă după cum urmează:
2 – 2,99: 16 medii
3 – 3,99: 200 de medii
4 – 4,99: 379 de medii
5 – 5,99: 593 de medii
6 – 6,99: 549 de medii
7 – 7,99: 482 de medii
8 – 8,99: 433 de medii
9 – 9,99: 305 de medii
10: nicio medie.