Învățământul într-o limbă străină prinde din ce în ce mai mult contur la Botoșani, grație colaborării exemplare pe care Colegiul Național ”A.T. Laurian”, prin profesorul Gabriela Mangîr, o are cu Ambasada Franței. 18 dintre cadrele didactice ale colegiului au participat în aceste zile la un curs de formare care să le permită nu doar să predea în limba franceză disciplinele lor, ci și să o facă într-o abordare interdisciplinară. Prima ediție a ”Școlii de vară francofone pentru profesori” s-a desfășurat sub găzduirea Casei Corpului Didactic, cursul fiind asigurat, din punct de vedere financiar, de către Ambasada Franței, prin Institutul Francez. Cele 15 ore de curs au fost susţinute de formatorii Fleur Pires, ”chargee de mission pur le français”, în cadrul Ministerului Europei și afacerilor străine din Franța, prin intermediul Institutului Francez, și François Montier, lector la Universitatea ”Transilvania” din Brașov. Temele pe care profesorii se pregătesc să le abordeze interdisciplinar, în viitorul an școlar, sunt fenomenul SARS – Cov-2 la Botoșani și alimentația bio pe aceleași meleaguri. Potrivit organizatorilor, întâlnirile au constituit un bun prilej pentru profesori să-și reamintească și să-și perfecționeze maniera în care stăpânesc limba franceză, întrucât pentru a preda biologie, geografie, istorie, chimie, informatică sau filosofie la profilul bilingv franceză în cadrul modulului interdisciplinar trebuie să fii, măcar puțin, și profesor de franceză.
„Modulul interdisciplinar îi învaţă pe elevi să înţeleagă complexitatea lumii”
Cursanții școlii de vară au învățat de la François cum să-și structureze modulul, să-l planifice, ce fel de activități să includă, dintre acestea nelipsind vizitele de documentare, întâlnirile cu specialiștii din domeniu, dar și ce fel de metode să abordeze pentru studierea documentelor, pentru evaluare sau pentru realizarea produsului final.
”Dacă e important modulul interdisciplinar? Este. Chiar foarte important, pentru că îi învață pe elevi să înțeleagă complexitatea lumii și să abordeze o problemă din mai multe unghiuri. Mă bucură faptul că au venit la acest curs profesori de mai multe discipline care arată astfel că sunt implicați, plini de energie și puși pe realizarea de proiecte noi.”, a explicat François Montier. Și Gabriela Mangîr a fost bucuroasă de reacția promptă de participare la formare a dascălilor laurieni, promițând că se va implica și în organizarea edițiilor viitoare ale Școlii de vară francofone, sau a unor evenimente similare, astfel încât nivelul de cunoaștere a limbii franceze și al competențelor didactice interdisciplinare ale profesorilor interesați din Laurian să se îmbunătățească în mod constant.
Învățământul într-o limbă străină este o formă întâlnită în special la nivel universitar și asigură perfecționarea cunoașterii limbii în cauză și accesul la un nivel superior de studiu și cercetare, în România sau în străinătate. La nivel liceal sunt puține instituțiile ce oferă o astfel de formă de învățământ, ceea ce face cu atât mai mare performanța Colegiului Laurian, acolo unde, prin acord interguvernamental, disciplinele nonlingvistice, precum istorie și geografie, se studiază în limba franceză. Iar abordarea didactică va fi net superioară grație unor cursuri de formare precum cel al Școlii e vară.