50 de profesori de matematică şi informatică din judeţul Botoşani au participat vineri, 18 iunie, la Colegiul „AT Laurian”, la un eveniment de diseminare în cadrul proiectului Erasmus + „Dezvoltarea unui model european sustenabil pentru integrarea programării în predarea matematicii”.
Două discipline pot fi îmbinate printr-o fericită combinaţie numită „progmatică” astfel încât elevilor să le fie mai dragă matematica şi mai uşoară informatica. 24 de lecţii de ProgMatică, o serie de cursuri online, un site dedicat şi schimburi extrem de utile de bune practici sunt câteva dintre rezultatele unui proiect menit să introducă în şcolile din cinci ţări noua disciplină, sau măcar noi metode de abordare a orelor de matematică şi informatică.
Proiectul a fost adus la Botoşani de Colegiul Naţional „AT Laurian”, având ca parteneri Vasa övningsskola, una din cele 10 Şcoli de Formare a Profesorilor din Finlanda, Liceul “Saint Exupery” din Blagnac, Toulouse, cu cei 1800 de elevi şi 170 de profesori, Universitatea Uppsala, cea mai bătrână dintre universităţile suedeze, celebra UCL Academy din Londra şi coordonatorul proiectului, municipalitatea din Västerås, care prin structura sa educaţională administrează toate unităţile didactice, colaborând şi cu universitatea din frumosul municipiu al Suediei.
Şase instituţii de învăţământ au colaborat timp de trei ani
Cele şase structuri de învăţământ liceal universitar şi postuniversitar au colaborat timp de aproape 3 ani, pentru a duce la bun sfârşit rezultatele asumate printr-un proiect Erasmus +. Specialiştii din cinci ţări au creat proiecte de lecţii, le-au evaluat, iar pe cele mai tari le-au încărcat pe site-ul special creat – https://sites.google.com/view/progmath , „ProgMath. Org” fiind adresa web. Cursurile online – disponibile pe aceeaşi pagină de internet – sunt menite să familiarizeze elevii şi profesorii ce doresc să predea noua materie, cu programele Scratch, Python şi C++. Fiecare modul de curs conține un tutorial video pentru învățarea conceptelor cheie de programare, un quiz interactiv și o secțiune de aprofundare a cunoștințelor.
„Prin acest parteneriat european am făcut schimb de exemple de bune practici, ne-am împărtășit cunoștințele și am reuşit să utilizăm diverse aspecte ale celor cinci culturi matematice în beneficiul nu doar al nostru, al partenerilor din proiectul Progmath, ci și al tuturor celorlalți furnizori de servicii educaționale care vor accesa rezultatele proiectului nostru”, a explicat profesorul Daniela Cardaş.
Chiar dacă pare dificilă pentru cei neavizaţi, ProgMatica vine tocmai să sporească implicarea și interesul elevilor pentru orele de matematică. Profesorii botoşăneni au, aşadar, la dispoziţie noi instrumente de lucru care să le permită să se detaşeze de metodele tradiţionale şi învechite ce îi determină pe mulţi elevi să respingă ştiinţele exacte. Aplicabilitatea teoriei lipseşte din multe ore de curs din România, iar proiectul intitulat „Dezvoltarea unui model european sustenabil pentru integrarea programării în predarea matematicii” (ProgMath) aduce o astfel de utilitate, deschizând calea spre domeniile actuale ale ştiinţei.