Bătaie de joc, pe bani publici. Așa s-ar putea descrie în numai câteva cuvinte situația de pe drumul național 28 B care face legătura între Botoșani și Târgu Frumos (județul Iași). Șoseaua se află în administrarea Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași, iar anul acesta ar trebui să înceapă lucrările de modernizare, însă execuția a întârziat din cauza lipsei unor avize, care a făcut imposibilă eliberarea autorizației de construire. Între timp, din cauza craterelor apărute în asfalt, șoferii au ajuns să-și blesteme zilele și îi acuză pe cei de la Drumuri Naționale că nu fac nimic pentru remedierea situației.
Indignarea este cu atât mai mare cu cât, în ultimele zile, pe tronsonul din județul Iași gropile au fost plombate, în timp ce pe tronsonul din județul Botoşani șoseaua arată ca după un bombardament. Oamenii spun că își distrug mașinile din cauza indiferenței autorităților, care aplică metode diferite în funcție de județe. Disperați, șoferii din Botoșani i-au asaltat pe reprezentanții DRDP Iași cu zeci de sesizări. Numai anul acesta, pe adresa instituției au fost trimise circa 30 de astfel de reclamații privind calitatea proastă a carosabilului, gropile din asfalt transformând orice deplasare într-un coșmar.
„Drumul Târgu Frumos – Hârlău – Botoșani, destul de important, este lăsat în paragină de ani de zile și cârpit din când în când cu lopata, fără nici cea mai mică eficiență. Pe alocuri este un adevărat pericol pentru circulație. Când aveți în plan refacerea păturii asfaltice de pe acest drum?”, este doar una dintre interpelările adresate de botoșăneni celor de la Drumuri Naționale.
„Este posibil ca plombele să nu fi rezistat”
De partea cealaltă, reprezentanții DRDP Iași se apără și spun că lucrările de plombare pe acest drum au început inițial din județul Botoșani. „Lucrările au fost efectuate prin Secția de producție a DRDP Iași, cu mixtură stocabilă. Ulterior, lucrări au continuat și pe tronsonul din județul Iași. Este posibil ca plombele să nu fi rezistat, din cauza ploilor și a traficului”, a spus Nicu Popovici, purtător de cuvânt în cadrul DRDP Iași.
Sătui de amânări și tergiversări, șoferii din Botoșani cred, însă, că măsurile se aplică diferențiat, județul fiind defavorizat de mai multe ori. Inclusiv iarna, șoseaua era deszăpezită „la negru” în Iași, până la limita de județ, în timp ce pe tronsonul din Botoșani se circula pe zăpadă. De altfel, activitatea de deszăpezire a drumurilor naționale din județ a fost tot la mila celor din Iași, după ce nu s-a găsit o firmă care să presteze această activitate pe bază de contract.
Conducerea CNAIR ar urma să vină la Botoşani
Potrivit unor surse neoficiale, la sfârșitul acestei săptămâni ar urma să ajungă la Botoșani conducerea centrală a Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), motivat de faptul că ar putea fi emisă, în sfârșit, autorizația de construire pentru modernizarea drumului Botoșani-Târgu Frumos. Licitația privind executarea lucrărilor a fost câștigată de asocierea Aqua Parc SRL – Mavgo Holding SRL – Vahostav – SK a.s. – Trameco SA, primele două firme fiind cele care au contestat licitația la Drumul Strategic de pe lotul II. Ambele firme ar fi controlate de omul de afaceri Gheorghe Vlasie, rudă cu președintele Consiliului Județean Neamț, baronul PSD Ionel Arsenie.
Printre contractele pe care le are în desfășurare este și celebrul drum DN 15, care leagă Târgu Neamț de Bicaz pe malul lacului Izvorul Muntelui prin Poiana Largului și care a iscat un scandal între fosta conducere a DRDP Iași și fostul ministru al Transporturilor, Lucian Bode, ajuns acum la comanda Ministerului de Interne.
Lucrări începute pe drumul Botoşani – Ştefăneşti
Între timp, au început lucrările de modernizare a drumului național 29 D Botoșani – Ștefănești. Deocamdată, însă, este vorba numai de organizarea de șantier. Contractul, în valoare de 208,4 milioane de lei fără TVA, a fost semnat la jumătatea anului trecut, de execuție urmând să se ocupe o asociere de firme Autotehnorom SRL – OPR Asfalt SRL – Obras Publicas y Regaidos SA – Evalcons Tech SRL.
Lucrările ar urma să fie finalizate în 24 de luni, fiind vorba de modernizarea a 42,739 km, care vor include trei viaducte, cinci poduri noi și trei poduri reabilitate. De altfel, lucrările au început de aici, constructorii asigurând căile secundare prin care vor putea fi ocolite șantierele. Astfel, în aceste zile traseul drumului urma să fie verificat de o firmă de asanări terenuri pentru a fi descoperite eventualele elemente de muniție rămase de pe urma războaielor și eventualele situri arheologice, pentru ca lucrările de modernizare să nu fie blocate ulterior.