Implicat într-un accident mortal în vara anului 2017, un tânăr din Botoșani a fost condamnat definitiv la doi ani închisoare cu suspendare sub supraveghere pentru ucidere din culpă. În plus, firma la care era asigurată mașina condusă de acesta a fost obligată de instanță să plătească 150.000 de lei daune morale și materiale față de urmașii victimei.
Tragedia a avut loc în seara zilei de 20 august 2017, când Bogdan Iftode, acum în vârstă de 33 de ani, de loc din Flămânzi, conducea un Audi A4, pe drumul european E 58, dinspre Suceava spre Botoșani, în mașină aflându-se încă trei tineri. Se întorceau cu toții de la piscina Ariniș, din județul Suceava. În apropierea stației de carburanți „Elpeto – Oil” de la ieșirea din Dumbrăveni, cel de la volan s-a trezit în fața mașinii cu Marcel Nechiforel, de 46 de ani, din comuna Leorda, care încerca să traverseze șoseaua prin loc nepermis, fiind în stare avansată de ebrietate. Izbit în plin de mașină, pietonul a suferit multiple leziuni și a murit pe loc. Expertiza medico-legală a arătat că Marcel Nechiforel avea o alcoolemie de 2,40 g‰.
A urmat o anchetă efectuată de polițiștii rutieri, iar expertiză tehnică judiciară a indicat faptul că, în momentul în care a ajuns în dreptul stației de carburanți, autoturismul Audi circula cu o viteză de 110 km/h, iar șoferul l-ar fi observat pe pieton la o distanță de circa 67,68 metri, întrucât era întuneric. Botoșăneanul a frânat și a tras de volan încercând să vireze la dreapta, dar nu a mai reușit să-l evite pe bărbat. Pietonul a fost izbit cu partea frontală a mașinii, a ajuns pe capotă și a fost transportat așa pe o distanță de 31.73 metri, în regim de frânare, s-a izbit mai apoi de parbriz și a fost proiectat la o distanță de 7.20 metri. Potrivit expertizei, autoturismul a trecut pe sub victima proiectată în aer, după care a urmat un al doilea impact, bărbatul căzând pe haionul autoturismului care se îndrepta în frânare spre șanț. Reconstituind întreg mecanismul producerii accidentului, expertul a opinat că, dacă botoșăneanul s-ar fi deplasat cu viteza de 50 km/h în momentul sesizării stării de pericol, ar fi putut evita impactul deoarece spațiul necesar de frânare era de 29,28 metri.
Când a pus cap la cap toate aceste informații, expertul a avut o serie de concluzii. Astfel, potrivit documentelor depuse la dosar, „accidentul putea fi evitat dacă pietonul nu traversa suprafața carosabilă fără să se asigure, dacă pietonul s-ar fi oprit la axul drumului, dând astfel posibilitatea ca autoturismul să continue deplasarea, dacă șoferul s-ar fi deplasat cu viteza legală de maxim 50 km/h în momentul apariției stării de pericol iminent, ori dacă cel de la volan ar fi sesizat pietonul de la distanța de 101,38 metri și ar fi redus viteza la minim din momentul când pietonul, aflat sub influența băuturilor alcoolice, a inițiat traversarea suprafeței carosabile”.
Prin urmare, deși pietonul a avut partea lui de vină, procurorii au dispus trimiterea în judecată a șoferului pentru ucidere din culpă. Procesul s-a judecat la Suceava, iar instanța a cântărit toți factorii care au contribuit la producerea tragediei și a apreciat că vina le-ar aparține deopotrivă amândurora, atât pietonului, cât și șoferului, în procent de 50 la sută. Pe baza acestui considerent, Bogdan Iftode a fost condamnat la doi ani de închisoare cu suspendarea executării pedepsei sub supraveghere. „Încălcările legislației rutiere de către victimă nu au însă valoarea juridică a exonerării de răspundere penală a inculpatului, ci au drept consecință, reținerea, așa cum s-a arătat anterior, a unui grad de vinovăție mai redus al inculpatului concomitent cu reținerea culpei concomitente a persoanei decedate în urma producerii accidentului”, au motivat judecătorii, care au adăugat că tânărul aflat la volanul autoturismului Audi ar fi încălcat la rândul lui mai multe dispozții din Codul Rutier. Astfel, potrivit regulamentului de aplicare a Codului Rutier, șoferul trebuie să respecte regimul legal de viteză și să adapteze viteza în funcție de condițiile de drum, astfel încât să poată efectua orice manevră în condiții de siguranță. În plus, limita maximă de viteză în localități este de 50 km/h. Ori, susțin judecătorii, tânărul conducea pe timp de noapte și „trebuia să coreleze posibilitățile de frânare cu viteza de circulație și cu profunzimea câmpului vizual oferit de faruri, astfel încât să poată să evite eventualele coliziuni, cu persoane sau obstacole aflate pe traiectoria autoturismului”. „Inculpatul a circulat cu o viteză mult peste limita legală admisă de 50 km/h și mult peste valoarea unei viteze care să îi asigure câmpul vizual, astfel încât a fost în imposibilitatea de a efectua o manevră de evitare a coliziunii. Mai mult, acesta nu a redus viteza până la o viteză care în raport de condițiile concrete de drum (drum neiluminat public, condiții de vizibilitate redusă) să-i permită evitarea oricărui pericol, inclusiv prin oprirea autoturismului pe loc”, se arată în motivarea sentinței.
În urma acestei sentințe, Bogdan Iftode a formulat apel, considerând că cea mai mare parte din vină i-ar reveni victimei, care s-a angajat în traversarea unui drum național, fără să se asigure, prin loc nepermis, pe timp de noapte, într-o zonă neiluminată, fiind în stare de ebrietate. Joi însă, pe 22 aprilie a.c., Curtea de Apel Suceava i-a respins acțiunea ca nefondată, iar hotărârea instanței de fond a rămas definitivă.