La mai bine de un an de când a debutat pandemia, profesorii încă întâmpină dificultăți în ceea ce privește interacțiunea cu elevii.
Încă de la începutul pandemiei, tranziția de la școala fizică la școala în format online a presupus o schimbare majoră atât pentru elevi, cât și pentru cadrele didactice, dar și părinți.
Mihaela Cardaș, profesor de limba și literatura romană a Școlii Gimnaziale „Leon Dănăilă”, Darabani, a precizat că pandemia a adus multe minusuri, în primul rând de ordin emoțional, interacțiunea cu elevii având de suferit. „Învățământul, înainte de toate, este un proces bazat pe empatie și emoție, or dincolo de un ecran, este greu să accesezi aceste aspecte”.
Elevii, totuși, s-au acomodat mai ușor la aceste schimbări, comparativ cu adulții.
Elevi fără dispozitive și conexiune la Internet
Însă, s-au întâmpinat probleme în rândul copiilor care nu dispuneau de dispozitivele necesare pentru a putea participa la orele online.
„Au fost câteva cazuri de această natură, însă, din fericire, acestea au fost luate în evidență de conducerea școlii, astfel că Inspectoratul Școlar Județean a soluționat această problemă oferind tablete celor în cauză. Acestea funcționează pe bază de cartelă cu Internet, astfel a fost rezolvată și problema conexiunii la rețea„, a precizat cadrul didactic.
Tot la capitolul dificultăților care încă se regăsesc în ceea ce privește buna desfășurare a orelor de curs, se află situația copiilor care provin din familii dezorganizate.
” Sunt copii care stau în aceeași cameră cu alți 5 frați, apar diverse situații. De exemplu, în timpul ascultării unui elev, începe să plângă fratele mai mic al acestuia și multe astfel de situații care perturbă ora de curs„, a menționat Mihaela Cardaș.
Aceasta crede că printre cele mai dificile aspecte ale cursurile online sunt captarea atenției elevilor, dar și menținerea acesteia.
Evaluarea elevilor online
De asemenea, lucrul online este foarte solicitant mai ales la corectura testelor pentru că este nevoie de o măsurătoare obiectivă, astfel că „mizezi pe bunul-simț și pe asumarea fiecăruia dintre elevi”.
La anumite discipline sunt probleme în ceea ce privește evaluarea elevilor. De exemplu, la limba și literatura română este greu să evaluezi elevii în urma unui test de tip grilă. Printr-un astfel de test poți evalua nivelul de cunoștințe, dar nu poți să dezvolți abilități de comunicare, creativitatea sau exprimarea elevilor.
În ceea ce-i privește pe părinți, interacțiunea a fost destul de dificilă la început. Majoritatea dintre aceștia nu au abilități și cunoștințele necesare în domeniul tehnologiei, astfel că efortul suplimentar al profesorilor a fost necesar în această situație.
De asemenea, părinții sunt îngrijorați în legătură cu aceste schimbări la nivelul Învățământului, de aceste „schimbări de reguli în timpul jocului, de instabilitatea actuală”.
„Elevii buni s-au ținut de treabă, iar cei cu mai puțin interes pentru învățătură, au cauzat mici dificultăți”
În momentul de față nu mai există copii care să nu aibă acces la Internet sau tablete, însă există elevi care n-au voință.
În timpul orelor de curs online, care se desfășoară într-un sistem audio-video, apar situații în care unora dintre elevi trebuie să li se reamintească să pornească camera video.
Este necesară pornirea camerei video tocmai pentru o mai bună comunicare cu elevii.
Profesoara a spus că „elevii buni s-au ținut de treabă și în mediul online, iar ceilalți, cu mai puțin interes și dorință de învățătură, au cauzat mici dificultăți”.
Referitor la cea mai afectată categorie de elevi, cadrul didactic consideră că cei mici, de la grădiniță, sunt cei mai afectați.
Aceștia trebuie să se dezvolte, iar pentru asta au nevoie de interacțiune, să se joace, să socializeze sau să lege prietenii.
Aceasta consideră că cei mici vor fi afectați pe viitor din cauza contextului actual. Efectele vor fi de tip social și emoțional. „Această distanțare fizică care se îndreaptă către o distanțare socială va reprezenta niște bariere pe termen lung pentru cei mici în special”.
Ore de curs desfășurate sub restricții
Elevii din clasele care s-au întors la școală fizic se supun restricțiilor impuse de autorități pentru buna desfășurare a orelor de curs. Astfel, aceștia dispun de dezinfectanți, păstrează distanțarea fizică și poartă măști de protecție pe parcursul orelor.
Mihaela Cardaș a precizat că nu au existat probleme în acest sens, elevii înțelegând situația în care ne aflăm de mai bine de un an.