Protestul organizat astăzi de locuitorii comunelor din sud-estul județului, nemulțumiți de starea drumurilor județene, nu a schimbat nimic din atitudinea autorităților. Oficialii Consiliului Județean (CJ) nici nu s-au obosit să meargă până la Hlipiceni, pentru a discuta față în față cu protestatarii, ci au preferat să-i invite la sediul CJ pentru un dialog.
Cei din conducerea CJ au invocat că nu au fost anunțați de protestul neautorizat, iar cei care au ieșit în stradă nu au înștiințat autoritatea locală despre demersul lor. Așa se face că președintele Consiliului Județean, Doina Federovici, l-a contactat pe liderul informal al acestora, consilierul local Cristian-Dumitru Andrioaie, și i-a transmis să formeze o delegație și să vină la discuții la sediul CJ în cursul zilei de astăzi.
„Sperăm ca decizia instanței să vină cât mai repede”
„De când am preluat mandatul nu am pierdut nicio zi pe această temă, am finalizat licitația și eram pregătiți să semnăm contractele de lucrări, dar au intervenit contestațiile la CNSC. Pentru că rezultatele întârziau, am făcut demersuri prin care am solicitat urgentarea sentinței, dar am primit o nouă amânare. La sfârșitul lunii februarie, CNSC a dat o decizie care, însă, a fost contestată la Curtea de Apel Suceava. Acum sperăm ca decizia instanței să vină cât mai repede pentru a demara lucrările, pentru că acest proiect de investiții este prioritatea numărul 1 a mandatului meu”, a declarat Doina Federovici, președintele CJ.
Deși oamenii erau extrem de revoltați de starea drumului, cei de la CJ au ținut să le transmită că, în acest moment, Direcția Județeană de Drumuri și Poduri Botoșani nu poate interveni pe acel sector de drum pentru că fila de buget nu a fost încă transmisă către județ de la Ministerul Finanțelor Publice. Singura promisiune a fost că „se va interveni pe acele sectoare de drum imediat ce va fi adoptat bugetul și se va finaliza acordul cadru de lucrări de întreținere pe timp de vară”.
„Să vă fie ruşine!”
Reacția protestatarilor a fost însă clară, semn că mulți dintre oameni nu mai sunt dispuși să accepte noi promisiuni. „Eu cred că trebuie să vă cereţi scuze că nu sunteţi în stare să mergeţi cu patru maşini, că este nevoie de patru maşini cu plombe. Este imposibil ca un judeţ ca Botoşaniul să nu aibă patru maşini cu asfalt. Să vă fie ruşine!”, a răbufnit Cristian-Dumitru Andrioaie.
Acesta a adăugat că, în situația în care nu se vor găsi soluții, peste două săptămâni oamenii vor ieși din nou cu mașinile și vor bloca circulaţia pe drumul judeţean, dar şi pe drumul naţional DN 29 D. „Am ajuns la capătul răbdării. Nu se mai poate! Aici lipseşte bunăvoinţa din partea dumneavoastră„, a adăugat Andrioaie.
Protestatarii cer soluţii
Protestul a avut loc astăzi dimineață, când zeci de locuitori din mai multe comune din sud-estul județului s-au întâlnit în centrul comunei Hlipiceni, după care s-au deplasat în coloană cu maşinile pe drumul județean 297, până la Blândeşti, solicitând găsirea unor soluții urgente pentru plombarea gropilor din asfalt.
Epopeea „drumului strategic” a început în 2016, când s-a stabilit traseul drumului. În mai 2016, CJ scoate la licitație „Elaborare documentații tehnico-economice și consultanță la elaborarea cererii de finanțare pentru proiectul cu finanțare europeană”.
De atunci și până în prezent, cei care s-au perindat la conducerea CJ nu au fost în stare să pregătească întreaga documentație, așa încât lucrările să demareze la timp, proiectul fiind modificat de mai multe ori. După mai multe licitații eșuate, abia pe 12 martie 2020, după ce s-a lotizat și s-a actualizat valoarea lucrărilor până la aproximativ 100 de milioane de euro, drumul a fost scos din nou la licitație. Pe cele trei loturi au fost depuse 17 oferte din partea a unor asocieri care au totalizat 88 de firme. Pe 28 noiembrie 2020, comisia de achiziție anunța câștigătoare asocierea condusă de firma botoșăneană Conrec, dar câteva zile mai târziu se depun, la CNSC, cinci contestații. Acum, licitația este contestată la Curtea de Apel Suceava.
Cinci ani fără nimic concret
Cum în cei cinci ani nu s-a întâmplat nimic concret, există riscul să se piardă finanțarea europeană pentru realizarea drumului. Asta pentru că lucrările pe cei circa 100 de kilometri trebuie finalizate până cel târziu la finele lui 2023. Astfel, potrivit documentelor, durata de execuție a lucrărilor, adică termenul maxim de implementare al proiectului, este de 24 de luni, iar pentru a nu pierde finanțarea drumul va trebui finalizat până la sfârșitul anului 2023.