Străzile orașului au devenit neîncăpătoare, înainte de Crăciun, parcă mai mult decât de obicei pentru această perioadă. Cei care au încercat ieri să-și facă cumpărăturile au trebuit să se înarmeze cu multă răbdare. Pe principalele artere și mai ales în apropierea marilor magazine s-au format coloane mari de mașini. Nu mai este o noutate că în oraș se resimte creșterea numărului de mașini, iar locurile de parcare sunt insuficiente, dar la anumite ore circulația devine o provocare. S-a văzut și ieri când, cu patru zile înainte de Crăciun, unele zone din oraș au fost pur și simplu sufocate. Și asta în condițiile în care unitățile școlare nu sunt deschise, iar botoșănenii nu mai merg cu mașinile pentru a-și duce copiii la școală sau pentru a-i lua la sfârșitul orelor de curs.
Maşinile tip şcoală ar trebui să circule cu programare
Din păcate, municipalitatea s-a dovedit a fi incapabilă să găsească o soluție la ceea ce se întâmplă pe străzi, mai ales în apropierea centrelor comerciale, fenomenul manifestându-se și anii trecuți. Dacă în decembrie 2019 primarul Cosmin Andrei promitea că va încerca să scoată mașinile tip școală din trafic, în zilele de înaintea Crăciunului, acum totul a fost pasat la alții.
„Am înțeles că este un protocol semnat în acest sens între instructorii auto și Poliția Rutieră”, a spus primarul Cosmin Andrei. Doar că protocolul nu a fost semnat, ci este doar în faza de intenție. „Sunt discuții, dar protocolul vizează interzicerea accesului mașinilor tip școală pe unele artere, doar în anumite intervale orare. S-au stabilit însă așa-zisele puncte nevralgice, s-a făcut un grafic și există o programare la agenții rutieri pentru dirijarea traficului, iar noutate este că cei desemnați pentru dirijare se vor ocupa numai de așa-ceva”, a spus Delia Nenișcu, purtător de cuvânt în cadrul Inspectoratului de Poliție Județean.
Trafic blocat şi de pietoni
Dar problema cu mașinile tip școală este doar un aspect pentru că, în unele situații, traficul este blocat de pietoni, care traversează în șir indian, minute în șir, pe trecerile de pietoni. O astfel de problemă se înregistrează pe Calea Națională, în dreptul pieței centrale, undeva în apropierea sediului BRD, dar și la Pod de Piatră. În utimul caz, dacă sunt mai mulți pietoni care traversează în șir dinspre complexul Orhideea spre magazinul Penny, pe strada Nicolae Iorga, mașinile oprite pentru a le da prioritate blochează sensul giratoriu, iar mașinile nu mai pot circula nici spre Șoseaua Iașiului și nici spre Ion Pillat sau Nicolae Iorga.
„În această zonă s-ar fi impus pasaje subterane pentru pietoni sau măcar semafoare inteligente, care le permită pietonilor să treacă doar la anumite intervale de timp, în grupuri. Astfel, mașinile ar avea timp să deflueze din sensul giratoriu și nu s-ar mai forma cozi imenze”, spune Gheorghe Munteanu, taximetrist de peste 20 de ani.
„Ajungi să parcurgi o distanță de doi kilometri în 15 minute”
Probleme sunt înregistrate și pe strada Sucevei, în zona Carrefour, unde dacă pietonii traversează răzleț, nu în grupuri, mașinile nu mai pot circula sau intra în parcări și blochează ambele sensuri dinspre Primăverii sau dinspre bulevardul Mihai Eminescu. „Ajungi să parcurgi o distanță de doi kilometri în 15 minute. Sunt momente din zi în care mașinile avansează cu viteza melcului”, se plâng șoferii, revoltați că nimeni nu face nimic, deși problemele sunt vechi.
„Nu șoferii aflați în trafic reprezintă problema, ci lipsa parcărilor și a măsurilor suplimentare care să reglementeze mult mai bine circulația pietonală în zonele aglomerate”, spun polițiștii, care mai nou nu se mai pot baza nici pe sprijinul polițiștilor locali întrucât aceștia din urmă nu au dreptul să dirijeze traficul. Că ceva trebuie făcut se vede și cu ochiul liber, mai ales în condițiile în care pe majoritatea străzilor a ajuns să se circule pe un sigur fir pentru că prima bandă a fost transformată în parcări.