În plină pandemie, obligată să asigure un serviciu vital la toţi clienţii, inclusiv la rău platnici, societatea Nova Apaserv funcţionează la limita de avarie din cauză că are conturile blocate din 10 octombrie 2020. Măsura a fost instituită la solicitarea Aquaterm, societate care a avut câştig de cauză într-un proces deschis Nova Apaserv, în urma căruia are de primit 7,5 milioane de lei.
Albert Tanasă, directorul general al societăţii, a declarat că unitatea are toate cele şase conturi blocate. Până la această dată, Aquaterm a primit 1,5 de milioane de lei din încasările Nova Apaserv şi un milion de lei, bani de la Ministerul Fondurilor Europene, ştiut fiind faptul că relaţia contractuală s-a derulat în baza unei finanţări europene. Oficialul a explicat că au fost făcute demersuri pentru ca diferenţa de cinci milioane de lei, reprezentând restul obligaţiei către Aquaterm, să fie plătită aşalonat, respectiv să fie achitaţi lunar câte 500.000 de lei. „Nu am reuşit să ajungem la un consens. Noi comunicăm cu ei doar prin avocatul lor care este la Bucureşti. Am avut o videoconferinţă cu el, dar fără nici un rezultat”, a declarat Albert Tanasă.
O altă propunere a vizat deblocarea unui cont din cele şase, pentru ca Nova Apaserv să aibă posibilitatea de a face plăţi către furnizori de la care primeşte notificări în fiecare zi. „Aceştia nu înţeleg cum de un operator care asigură un serviciu vital în plină pandemie a ajuns în situaţia de a avea toate conturile blocate”, a mai spus Albert Tanasă.
Reprezentantul Aquaterm nu au fost de acord nici cu această propunere. Mai mult, încasările de la primării nu mai ajung în conturile Nova Apaserv, ci direct la executorul judecătoresc.
Operatorul continuă demersuri în instanţă pentru a obţine suspendarea executării. Împreună cu conducerea Consiliului Judeţean se caută soluţii pentru a depăşi această situaţie critică. Totodată, au fost făcute noi adrese la Prefectură şi Ministerul Fondurilor Europene în care s-a prezentat situaţia în care se află Nova Apaserv. Albert Tanasă speră ca până la finele acestui an situaţia să fie deblocată. În caz contrar, la începutul anului viitor operatorul va ajunge în situaţia în care de a nu mai putea asigura servicii către populaţie şi ceilalţi clienţi.
Proces pornit de la reţeaua de canalizare pentru comunele Vorona şi Tudora
Procesul deschis de Aquaterm societăţii Nova Apaserv a pornit de la un diferend privind construcţia reţelei de canalizare pentru comunele Vorona şi Tudora. Contractul, în valoare de peste 48 de milioane de lei, a fost câştigat de asocierea dintre Aquaterm, Niliten Infraestructuras (Spania) şi Transporturi Auto Botoşani, după contestaţii la procedura de achiziţie care dăduse un alt câştigător.
Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat pe 27 noiembrie 2015, dar după efectuarea unei treimi, constructorul a notificat operatorul de apă că proiectul este greşit şi nu-l poate duce la bun sfârşit fără o modificare a acestuia, care implica şi resurse financiare suplimentare. Reprezentanţii operatorului de apă au refuzat acest lucru şi, după mai multe runde de negocieri, au reziliat contractul „din culpa constructorului”. La scurt timp Aquaterm a intrat în insolvenţă. Conducerea Nova Apaserv a motivat însă că a decontat Aquaterm toate facturile pentru lucrările executate pe Vorona – Tudora şi că problemele Aquaterm nu au fost cauzate de operatorul de apă.
Probleme şi în privina salariilor
Pe de altă parte, conducerea societăţii are de rezolvat şi o altă problemă delicată. Angajaţii au solicitat majorarea salariilor şi au aşteptat un răspuns în acest sens la finele primei săptămâni din luna decembrie. Muncitorii din echipele de intervenţie au cerut ca salariile să le fie majorate cu 25%, în timp ce cele două sindicate au solicitat o majorare de 20%, prin introducerea indicilor de ierarhizare. Cristi Sadovei, vicepreşedinte sindical, a declarat că nu s-a primit nici un răspuns în scris, „iar vorba nu se leagă la dosar”. Potrivit acestuia, cele două sindicate vor trimite un memoriu conducerii CJ. „Oamenii sunt foarte nemulţumiţi, mai ales că, în plină pandemie, nu au cum să organizeze proteste”, a spus Cristi Sadovei.
Albert Tanasă a explicat că solicitarea angajaţilor este în analiză, o decizie în acest sens urmând a fi luată în următoarele zile. Oficialul a arătat că, începând cu luna trecută, angajaţii primesc tichete de masă cu valoare majorată, de la 15 la 20 de lei.