Vestitul drum strategic, care ar urma să lege mai multe comune ale județului, a cunoscut un nou episod din lunga sa poveste. Astăzi, conducerea Consiliului Județean (CJ) a anunțat adjudecarea lucrărilor, în urma licitației ajungându-se la o valoare de 395,5 milioane de lei. Lucrările ar urma să fie executate într-o perioadă de 24 de luni, din momentul semnării contractului. Astfel, dacă nu apar contestații, după o perioadă de 10 zile s-ar putea trece la semnarea documentelor. Având în vedere că aceasta a fost cea de a cincea licitație, după ce primele au fost anulate, lucrurile ar trebui privite cu o oarecare reținere.
Conrec SA a depus oferte pentru toate lucrările
Potrivit președintelui CJ, Doina Federovici, în total au fost 17 oferte, cinci pentru tronsonul I și câte șase pentru tronsoanele II și III. Toate lucrările au fost adjudecate de Conrec SA, care a depus oferte pe toate loturile, în asociere cu o firmă din Timișoara și una din Spania. „În urma licitației, s-a făcut o economie de 10 milioane de euro”, a declarat Doina Federovici, informația fiind importantă în contextul în care CJ urmează să participe la finanțarea lucrărilor cu o cotă proprie.
Primul lot al drumului strategic are o lungime de 29,212 kilometri și se întinde de la Șipote (jud. Iași) – limita de județ – Rediu – Răuseni – Călărași, la care se adaugă distanța de aproape 10 kilometri dintre Dângeni și Mihălășeni.
Lotul doi este cel mai lung, 51,194 kilometri și cuprinde axul central al drumului strategic, Răuseni – Todireni – Albești – Trușești – Dângeni – Hănești.
Lotul trei, cel mai scurt, măsoară 25,859 kilometri, va începe din DN 29D și va avea traseul Blândești – Cerchejeni – Sulița – Cheleș – Lunca – Cernești – Todireni.
Drumul trebuie terminat până în 2023 pentru a nu se pierde finanțarea europeană
Dacă se va încheia contractul până la sfârșitul anului, atunci constructorii vor trebui să termine lucrările până la finele lui 2022, dar dacă vor fi contestații, atunci totul se prelungește și va deveni un joc riscant, o ruletă rusească. Asta pentru că drumul strategic trebuie terminat până în octombrie 2023 pentru a nu se pierde finanţarea europeană de 75 de milioane de euro.
Interesant este că, după modificarea proiectului inițial al drumului strategic, care potrivit ideii lansată inițial trebuia să facă legătura între sudul județului, din dreptul localității Șipote (județul Iași), cu nordul județului, până la Punctul de Trecere a Frontierei Rădăuți Prut, Consiliul Județean va trebui să apeleze la un artificiu pentru a reda utilitatea de „drum strategic”.
Acum, lucrările ar trebui să se oprească la Hănești, dar CJ intenționează să modernizeze și un alt tronson de drum, de la Hănești, Vlăsinești, Săveni, Drăgușeni, Coțușca, Rădăuți Prut, prin fonduri europene, drum denumit generic „drumul vămii”, care să asigure conectivitatea cu Punctul de Trecere a Frontierei Rădăuți – Prut. În acest fel, spun oficialii CJ, va exista cu adevărat o șosea care va lega sudul județului de vama cu Republica Moldova.