În fiecare an, unii absolvenţi de gimnaziu nu-şi mai continuă parcursul şcolar. De cele mai multe ori, ei renunţă la şcoală din cauză că părinţii lor sunt prea săraci şi nu dispun de resurse financiare pentru a-i ajuta să-şi finalizeze studiile.
Datele centralizate arată că, şi în acest an, nu toţi cei 4.545 de absolvenţi de gimnaziu se regăsesc în învăţământul liceal sau profesional. Potrivit datelor existente în Sistemul Informatic Integrat al Învăţământului din România (SIIIR), în învăţământul liceal sau profesional sunt înscrişi 4.266 de elevi botoşăneni, la care se adaugă încă 140, care au ales să se înscrie la licee din alte judeţe.
139 de absolvenţi nu se regăsesc în evidenţele oficiale. „Plecaţi în străinătate sau alte situaţii”, a explicat Ana Maria Loghin, inspector şcolar şi purtător de cuvânt în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean. În categoria „alte situaţii” intră, de regulă, elevii care din cauza sărăciei s-au văzut nevoiţi să încheie socotelile cu şcoala.
În ultimii ani, cam 20% dintre absolvenţii de gimnaziu nu-şi mai continuau studiile
Liviu Axinte, liderul Ligii Sindicatelor din Învăţământ, spune că ar fi bine dacă doar 139 de copii au decis să nu mai meargă la şcoală, după ce au absolvit clasa a VIII-a. Potrivit liderului sindical, unii absolvenţi de gimnaziu vor renunţa la şcoală pe parcursul acestui an de învăţământ.
„Eu ştiu că, la trecerea în clasa a IX-a, se pierdeau de la an la an, şi ministerul recunoştea acest lucru, cam 20% dintre copii. De-a lungul timpului, principala cauză pentru care abandonau şcoala era cea financiară. Unii abandonau şcoala după o perioadă destul de scurtă din clasa a IX-a. Lucrurile nu s-au schimbat. Şi în această toamnă unii elevi au cerut să fie mutaţi la un liceu mai apropiat de localitate de domiciliu pentru că nu-şi permit să stea la internat, sau la gazdă”, a declarat Liviu Axinte.
Anul trecut 117 absolvenţi de gimnaziu nu se mai regăseau în evidenţe
Anul trecut, 117 de absolvenţi de gimnaziu au decis să încheie socotelile cu şcoala. Gabriel Hârtie, inspector şcolar general, declara atunci că elevii au motivat că au fost nevoiţi să renunţe la şcoală din cauza problemelor financiare cu care se confruntă familiile lor. „Unii sunt din familii dezorganizate, unde părinţii nu se implică în educaţia copiilor. Trebuie să recunoaştem că în mediul rural mai avem părinţi care îşi ţin copii acasă, pentru a munci în gospodărie”, explica Gabriel Hârtie.
Reprezentanţii şcolilor şi ai primăriilor au anunţat conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean că au întâlnit şi cazuri în care copiii căutaţi pentru a fi readuşi la cursuri erau plecaţi deja în străinătate.
În urma demersurilor făcute, 30 de elevi dintre cei 117 au fost convinşi să revină la şcoală. „Oricum e un câştig, chiar şi cu cei 30 de copii readuşi în şcoli. Nu e vorba că am mai făcut o clasă, în primul rând ne bucură faptul că 30 de copii îşi continuă studiile. Pentru noi, fiecare copil e important”, concluziona oficialul.