Scăderea populaţiei şcolare se reflectă în numărul şcolilor unde copiii învaţă în sistem simultan. Cum, potrivit legii, nu pot fi aprobate clase cu un număr mai mic de zece elevi, la nivelul unor şcoli din mediul rural sunt învăţători care predau simultan la copii din diferite clase. Spre exemplu, în aceeaşi sală învaţă copii din prima şi ultima clasă din învăţământul primar, sau copii „înregimentaţi” în clasa pregătitoare, a II-a şi a III-a.
În acest an şcolar, potrivit reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar Judeţean, în judeţ sunt 280 de clase de învăţământ simultan la învăţământul primar şi 24 de clase de simultan la gimnaziu.
Acest sistem de lucru este deosebit de solicitant pentru cadrele didactice, dar şi pentru elevi.
Un exemplu grăitor este comuna Prăjeni
Lăcrămioara Bîrsanu, directorul Şcolii Prăjeni, a declarat că la nivelul comunei, din 11 clase de învăţământ primar, şapte lucrează în sistem simultan. „În cinci sunt grupaţi copii din câte două clase, iar în celelalte două avem repartizaţi copii din clasa pregătitoare, a II-a şi a III-a. Este greu, dar aste este situaţia”, a explicat oficialul.
Totodată, la Şcoala Miletin sunt şi două clase de simultan la gimnaziu, aici lucrând împreună elevii din V – VII, respectiv cei din VI – VIII. Cei din clasele a VI-a şi a VIII-a fac separat doar orele de limba şi literatura română şi matematică deoarece sunt discipline de examen.
„Modalitatea de lucru nu este simplă. Unii copii primesc de lucru, în timp ce învăţătorul sau profesorul lucrează cu ceilalţi elevi. Cei mai mulţi copii învaţă de mici să lucreze singuri în clasă. Cu toate că au lucrat alături de colegi mai mari, mulţi dintre elevii de la simultan au ajuns la colegii renumite şi chiar la facultate”, a mai spus Lăcrămioara Bîrsanu.
În ultimii trei ani, populaţia şcolară din comuna Prăjeni a scăzut cu 70 de copii.
Unele clase de simultan au fost separate din cauza pandemiei
Dată fiind actuala criză sanitară şi măsurile care impun distanţarea elevilor, unele clase de învăţământ simultan au fost separate.
Unităţile care au reorganizat efectivele de elevi sunt şcolile: 1 Dimăcheni, 1 Rădăuţi Prut, Cordăreni, Călăraşi, Drăguşeni, Dumbrăviţa, 1 Vlădeni Deal, 1 Dângeni.
Măsura vine în primul rând în ajutorul elevilor. „Sigur, obiectivul nostru este să avem cât mai puţine clase de învăţământ simultan în judeţul Botoşani. Asta ne dorim cu toţii deoarece calitatea actului educaţional într-o clasă de sine stătătoare este mult mai valoroasă faţă de cea unde este învăţământ simultan. Acolo unde am avut solicitări şi am reuşit să identificăm şi posturi iar unităţile aveau spaţii disponibile, sigur că am dat undă verde solicitărilor”, a declarat Gabriel Hârtie, inspector şcolar general.