Drumarii botoșăneni nu sunt interesați de contractul de deszăpezire a drumurilor naționale din județ. La licitația ținută pentru a doua oară în acest an de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au fost depuse patru oferte, toate de la operatori din alte județe pentru acordul cadru de deszăpezire a drumurilor naționale din județul Botoșani pentru următorii patru ani.
Oferte din partea unor firme controversate
Prima ofertă vine din partea băcăuanilor de la Trans Carpat Onești. Aceasta vine în asociere cu Iri Com Market, o firmă din Sectorul 4, a cărui obiect principal de activitate este comerțul cu amănuntul al cărnii și preparatelor de carne.
Trans Carpat Onești s-a mai ocupat de deszăpezirea drumurilor naționale în județele Iași și Galați, iar în urmă cu doi ani, când director al Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași era Ovidiu Laicu, acesta a acuzat operatorul că nu îndeplinește clauzele contractuale întocmai și cu celeritate.
O a doua ofertă vine tot din Bacău. Este vorba de cea a societății Rad-Trans Bacău. Această firmă s-a ocupat de deszăpezirea drumurilor naționale din Brăila, a municipiului Bacău și în asociere cu Florconstruct Suceava de deszăpezirea drumurilor naționale din Neamț și Bacău.
Trei firme sucevene s-au asociat și ele în vederea obținerii contractului multianual. Este vorba de Florconstruct, Royal Construct Bucovina Scheia și Fritehnic Suceava, firmă specializată pe salubrizare și deszăpezire. Florconstruct este firma care a asigurat deszăpezirea drumurilor naționale din județ și iarna trecută, după ce Transporturi Auto SA (TASA) Botoșani, firmă ce era controlată de Constantin Conțac a renunțat la ultimul an de contract pe care-l avea cu DRDP Iași.
Nu în ultimul rând, o a patra ofertă vine din partea unei asocieri de firme din Nord-Vestul țării. Este vorba de asocierea formată din Sabina&Ștefana Cons Doba (Satu Mare), Nord-Vest Infrastructură Baia Mare și Servicii și Dumsil Med Medieșu Aurit (Satu Mare).
Nord-Vest Infrastructură Baia Mare este compania care a adus Sinohydro Corporation (China) în România. În asociere, cele două companii au câștigat realizarea centurii Bucureștiului. Potrivit presei din Maramureș, Nord-Vest Infrastructură are o mare încărcătură transpartinică, jucând atât în grupul de influență al politicianului PSD, Mircea Dolha, cât și al familiei primarului Cătălin Cherecheș.
Familia Conțac a renunțat la deszăpezire
Inițial, licitația a fost lansată la începutul lunii aprilie pentru lotul 3, SDN Botoșani, care propunea o valoare de 28.642.720,22 lei fără TVA pentru un acord cadru pe patru ani, s-a prezentat doar o singură firmă Transporturi Auto SA (TASA) Botoșani. Licitația mergea spre un deznodământ anticipat, oferta TASA a trecut cu bine de evaluarea tehnică, dar, în timp ce se făcea evaluarea financiară, s-a făcut transferul de proprietate asupra acțiunilor companiei între Constantin și Liviu Conțac. Astfel, comisia de achiziții din cadrul CNAIR i-ar fi solicitat niște certificate constatatoare lui Liviu Conțac, iar acesta nu le-ar fi depus în termen, astfel că licitația a căzut.
Contract mai bănos decât în anii trecuți
Pe 1 septembrie, CNAIR a scos din nou la licitație acordul cadru cu aceeași 28.642.720,22 lei fără TVA. Potrivit site-ului de achiziții publice, câștigătorul va trebui anunțat până cel târziu pe 9 noiembrie, orice întârziere punând în pericol semnarea unui contract până la căderea primei zăpezi. Oficialii DRDP Iași susțin însă că nu vor fi probleme. „Nu se poate spune că rămâne iarăși județul fără deszăpezire. (n.r. – Iarna trecută,) SDN a avut asigurate toate mijloacele prin redistribuirea de la celelalte secții”, a declarat Nicu Popovici, responsabilul de comunicare al DRDP Iași.
Valoarea contractului pentru sezonul rece trecut a fost de 4,9 milioane de lei, în timp ce suma pentru fiecare an din următorul ciclu va depăși 7,1 milioane de lei. Pentru următorii patru ani, pentru deszăpezirea unui kilometru național de drum, CNAIR a alocat pentru județul Botoșani 71.904 lei, adică 17.976 lei pe an.