Alegătorul votează, la alegerile locale, numai la secţia unde este înscris în lista electorală permanentă ori la cea unde este arondată adresa la care îşi are domiciliul sau reşedinţa, după caz, iar cel care deţine un act de identitate al cărui termen de valabilitate ar fi expirat în perioada 1 martie – 27 septembrie îşi poate exercita dreptul de a alege în baza acestuia. Hotărârea a fost luată de către Biroul Electoral Central (BEC).
„Monitorul de Botoșani” anticipa această decizie încă de săptămâna trecută, bazându-se pe prevederile legale în vigoare și anume: „Actele de identitate care expiră pe perioada stării de alertă rămân valabile, pe teritoriul României, pe durata stării de alertă și încă 90 de zile de la încetarea acestei stări”. România este încă în stare de alertă până la jumătatea lunii și, chiar dacă va ieși, actele de identitate expirate sunt încă valabile. Astfel, titularii vor putea vota cu o Carte de Identitate, care la dată alegerilor este practic expirată. Acest lucru ar putea fi speculat de către politicieni. Dacă ne aducem aminte la scrutinele trecute au existat suspiciuni că „nu erau morți în cimitire, câți au fost prezenți la vot”.
Prefectul Nechifor: „Nu există risc de fraudă”
Prefectul Dan Nechifor susținea că nu va fi loc de fraude. „Nu există risc de fraudă, pentru că se monitorizează CNP-urile. Chiar dacă dimineața votează pe baza cărții de identitate expirate, iar ulterior obțin alta și va încerca să voteze, persoana va fi identificată pentru că CNP-ul este unic”, a declarat Dan Nechifor.
Potrivit hotărârii BEC, alegătorul care, până cel mai târziu în data de 4 septembrie, şi-a stabilit reşedinţa la o altă adresă decât cea de domiciliu votează numai la secţia de votare unde este arondată strada la care îşi are reşedinţa menţionată pe actul de identitate, urmând a fi înscris în lista electorală suplimentară dacă nu a solicitat înscrierea în listele electorate permanente cu adresa de reşedinţă. Alegătorul care nu şi-a preschimbat actul de identitate după modificarea limitei unităţii administrativ-teritoriale unde îşi are domiciliul sau reşedinţa votează la secţia la care este arondată strada ce figurează la menţiunea privind domiciliul sau reşedinţa înscrisă pe actul de identitate.
Totodată, cetăţenii Uniunii Europene înscrişi în lista electorală complementară îşi pot exercita dreptul de vot pe baza oricărui document valabil care le atestă identitatea. Alegătorul european care nu este înscris în lista electorală complementară poate vota în baza documentului ce îi atestă identitatea emis de statul membru al Uniunii Europene al cărui cetăţean este, însoţit de documentul privind adresa în România sau în baza certificatului de înregistrare sau a cărţii de rezidenţă permanentă, fiind înscris în lista electorală suplimentară. Alegătorul european care deţine un certificat de înregistrare sau o carte de rezidenţă permanentă al căror termen de valabilitate ar fi expirat în perioada 1 martie – 27 septembrie îşi poate exercita dreptul de vot în baza acestora.
Preşedintele şi membrii birourilor electorale ale secţiilor de votare, precum şi personalul tehnic auxiliar şi personalul însărcinat cu menţinerea ordinii votează la secţia unde îşi îndeplinesc atribuţiile, dacă domiciliază în unitatea administrativ-teritorială.