În perioada 26 iulie – 3 august, a avut loc o consultare a părinţilor elevilor în privinţa aşteptărilor şi temerilor lor referitoare la activitatea din noul an şcolar. Studiul „Back to School Post-Covid” a fost derulat de către Ministerul Educației, prin Unitatea de Cercetare în Educație din Cadrul Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație și MKOR Consulting, agenție de cercetare de piață.
Studiul a vizat un eșantion de 1.067 de respondenți, reprezentativ pentru părinții care au cel puțin un copil înregistrat în învăţământul preuniversitar, în anul școlar 2020-2021. Părinţii au fost stabiliţi în raport cu ciclul de învățământ al copilului, mediul de rezidență (rural – urban) și distribuția geografică (regiuni de dezvoltare).
55% dintre părinți sunt de acord cu revenirea elevilor în clase, începând cu 14 septembrie. În această categorie se regăsesc părinţii care au preșcolari sau copii la liceu.
Chiar dacă se arată precauți în privința acestei opțiuni, părinții consideră că desfășurarea cursurilor față în față este relativ adecvată pentru copiii lor (4,6 puncte din 7) și o consideră cea mai adecvată, în comparație cu varianta mixtă sau cea la distanță.
Principala îngrijorare pleacă de la neatenția copiilor față de regulile de distanțare fizică și igienă (mai mult de 6 din 10 părinți), dar și de la faptul că unii copii ar putea fi trimişi la școală, chiar dacă prezintă simptome.
31% dintre părinți preferă varianta mixtă
Pe locul al doilea în opțiuni se află varianta mixtă, care presupune ca elevii să alterneze învățarea la distanță cu școala tradițională. Această variantă este preferată de 31% dintre părinții intervievaţi, în special de cei care au elevi în ciclurile gimnazial și liceal, precum și pentru cei care locuiesc în orașele mari și foarte mari ale țării.
Părinții consideră cursurile mixte mai puțin potrivite pentru copiii lor, comparativ cu cele față în față (3,6 puncte din 7).
Doar 14% dintre părinți aprobă cea de-a treia variantă de desfășurare a cursurilor, respectiv cu orele exclusiv online.
Conform opiniei părinților, această variantă este și cel mai puțin adecvată pentru copiii lor (2.7 puncte din 7). Părinții elevilor de gimnaziu și din clasele mai mici tind să accepte mai ușor această formă de desfășurare a cursurilor, comparativ cu cei din clasele de liceu.
„Reticența părinților a fost generată de lipsa socializării (65% dintre părinți), a timpului prelungit petrecut în fața calculatorului (58%). Aceasta este reflectată în dificultatea asimilării informațiilor predate în cadrul cursurilor la distanță (62%) ori de faptul că elevilor le lipsește concentrarea (54%), neavând un program clar și o anumită rutină de învățare (52%)”, se arată într-un comunicat de presă transmis de Cristian Tănase, purtător de cuvânt în cadrul Ministerului Educaţiei.
Pe lângă părinţi, au emoţii în legătură cu noul an şcolar cadrele didactice şi elevii, mai ales că la această dată există multe necunoscute în privinţa reluării activităţii în şcoli.